Dat zegt voorzitter Thomas Leysen van het Vlaamse Mediahuis in een interview met de Belgische krant De Tijd.
Op de vraag of Mediahuis een hoger bod overweegt op het Telegraaf-concern zegt Leysen: ‘Dat is vandaag niet aan de orde.’ Hij wil verder niet ingaan op de stappen van De Mol: ‘Het is in de eerste plaats aan TMG om te bepalen wat het ervan vindt.’
5,90 per aandeel
De Mol kwam maandag met een bod van 5,90 euro per aandeel. Talpa biedt daarmee 65 cent meer dan Mediahuis, dat samen optrekt met grootaandeelhouder familie Van Puijenbroek.
Woordvoerder Frans van der Grint liet deze week aan Adformatie weten dat er ‘momenteel niets te melden is’ rond een eventueel hoger bod.
TMG meldde in een statement: 'De Raad van Commissarissen (RvC) en de Raad van Bestuur (RvB) van TMG zullen het Talpa voorstel overwegen en zullen dit samen met hun financiële- en juridische adviseurs zorgvuldig beoordelen.’
Belgen op de Nederlandse dagbladenmarkt
Volgens Leysen kijken de Belgische krantenbedrijven over de grens, naar Nederland, omdat de krantenmarkt nauwelijks groeit. ‘De advertentiemarkt staat zwaar onder druk door nieuwe concurrenten, zoals Facebook. Wil je als uitgever en mediagroep een duurzame onderneming uitbouwen, dan moet je aan schaalgrootte winnen. Met Vlaanderen alleen kom je er op termijn niet uit. Tot die conclusie kwam De Persgroep, en wij maken dezelfde analyse.’
Geen kostensynergie
Leysen benadrukt dat het niet gaat om kostensynergie. ‘We gaan in NRC geen artikelen uit De Telegraaf plaatsen, of omgekeerd. We zullen blijven drukken in Nederland en in België. Maar je kan wel noodzakelijke investeringskosten, zoals in digitale platformen, spreiden over een grotere groep.’
Zie ook: Waarom De Mol zich nu zelf bemoeit met TMG en Mediahuis haast moet maken