Het is al een paar jaar in – en ook alweer uit, volgens kenners - maar de baard heeft een opmerkelijke opmars in het straatbeeld gemaakt. Dat is geen Nederlandse of Europese trend, ook in de VS is de baard de bom.
Maar er is een keerzijde aan al die gezichstbedekking: het gaat niet goed met de verkoop van scheermesjes. Voor het eerst sinds het uitbreken van de recessie daalt de verkoop in de VS, en volgens de Washington Post ligt dat aan de hipsters, of wel de trendy types die hun baardhaar weelderig laten groeien. Researchinstituut Euromonitor schreef onlangs. "Some have even stopped shaving altogether." Eerder al liet ook Europees onderzoek zien dat de groei er in de scheermessector wel uit is.
Andere trends
Analisten zien naast de oprukkende baardgroei enkele andere trends in het gedrag van de Amerikaanse consument die van invloed zijn. Zo blijken scheerders het zat te zijn om steeds meer geld te spenderen aan weer nieuwe combinaties van scherpe mesjes. Ze zoeken hun heil bij de goedkopere varianten. Winnaars zijn er ook, de huidverzorgingsproducten. Want hoe minder de man uitgeeft aan zijn baard, hoe meer hij over heeft voor zijn huid, zo blijkt. De verkopen op dat gebied stegen met 7%.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!