Groeiende kritiek op Interview NSS

Ben, Interpay, Puma en nog een niet bij name genoemde adverteerder hebben bezwaar gemaakt tegen het gebruik van hun beeldmerk in een reclamecampagne van Interview NSS, gemaakt door Amsterdam Advertising.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het onderzoeksbureau noemt het begrijpelijk, maar ook ‘wat overdreven om zoveel stennis te schoppen’.

Ben heeft gesommeerd de campagne stop te zetten, Puma zegt inmiddels juridische stappen te hebben genomen en Interpay is zo verontwaardigd over het ‘misbruik’ van het MasterCard-logo dat alle bij het onderzoeksbureau ondergebrachte activiteiten voor onbepaalde tijd zijn opgeschort. Interview NSS werkt aan een voorstel om Interpay tegemoet te komen.

Hoewel Interview NSS met de gewraakte campagne in landelijke dagbladen ook bewerkte beeldmerken van de A-merken Puma, Honig, Spa, Ikea en Albert Heijn gebruikt, zijn Ben, Interpay en Puma de enige adverteerders die publiekelijk bezwaar hebben aangetekend. Beide partijen beraden zich op verder te nemen juridische acties wegens inbreuk op het merkenrecht.

Reinier Heutink, onderzoeksdirecteur bij Interview NSS, is daar niet bang voor. ‘We hebben ons aan alle regels gehouden: eenmalig lichtvoetig parodiëren mag en we beschadigen de merken niet. We vrezen zelfs meer reclame te hebben gemaakt voor de merken dan voor onszelf.’

Wel heeft hij meer begrip gekregen voor hun boosheid. ‘Ik verwijt mezelf een inschattingfout gemaakt te hebben; zelf waren we erg enthousiast, maar merken blijken enorm onaantastbaar. Ze vinden het ronduit onfatsoenlijk. Toch vind ik het wat overdreven om zo’n enorme stennis te schoppen; als je zo’n groot merk bent, moet je ook kunnen relativeren.’

Het onderzoeksbureau wilde de groeiende gelijkenis tussen merkkeuze en de keuze van politieke partijen als uitgangspunt te gebruiken voor een campagne. De campagne was eigenlijk bedoeld voor de eerste twee weken van mei, maar werd doorkruist door de moord op Pim Fortuyn. Een nieuwe is gemaakt en ingezet rond de geboorte van een nieuw kabinet.

Heutink: ‘Natuurlijk zijn we voorzichtig geweest. We gebruiken

politici van onbesproken gedrag, en leggen associaties die in lijn liggen

met de betreffende merkwaarden. Op de dag van publicatie hebben we een aardige fax gestuurd aan de betreffende merkenmanagers, met het aanbod een mooie kleurenposter te sturen van de uiting. In een aantal gevallen zijn we blijkbaar toch te optimistisch geweest.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie