Vooralsnog test Google met tien websites waaronder Imgur, Mashable, The Onion, Urban Dictionary en WikiHow en met uitgevers die gebruik maken van Google’s Display Network om hun advertenties te regelen. Wanneer iemand tegen betaling een maandelijks abonnement neemt op een bepaalde website, worden reclames op de site of uitingen via het Display Network vervangen door een bedankje voor de financiële steun.
Contributor moet een reactie worden op de groeiende aversie tegen advertenties. Hoewel de groei van het aantal banneradvertenties lichtelijk daalt, neemt het aantal alternatieve advertentieformats toe. Volgens Google worden deze formats echter vanuit een creatief en gebruiksvriendelijk oogpunt slecht gewaardeerd.
Spotify en Netflix als voorbeelden
De uitdaging is om mensen die zijn gewend om op het internet overal gratis bij te kunnen, te laten betalen voor dit soort diensten. Het wereldwijd groeiende aantal abonnees op Spotify en Netflix laat zien dat de markt bereid is om te betalen voor advertentievrije mediacontent. Het verdienmodel van Contributor is dan ook vergelijkbaar.
Frappant is echter dat ’s werelds grootste speler in het verkopen van digitale advertentieruimte, aankomt met deze toepassing. Google is voor een groot deel afhankelijk van advertentie-inkomsten en reclame op websites van derde. Onduidelijk is nog echter of Google een marge hanteert op ieder afgesloten abonnement.
Foto - Google
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!