Het Zaanse biermerk Breugem heeft een rebranding ondergaan en presenteert nu biernamen als Knipoog, Boks, Man Hug en Zoentje. Het bureau And Now This, verantwoordelijk voor de rebranding, kreeg na een oriëntatie van het biermerk met meerdere bureau de opdracht om de ‘bieren uit het schap te laten knallen’.
De nieuwe biernamen moeten het publiek aanzetten tot interactie en verbinding, overeenkomstig met de pay-offf: Breugem. Bonding Beer.
Onderscheiden in de speciaalbiermarkt
Brouwerij Breugem, in 2009 opgericht door meesterbrouwer Patrick Breugem, was volgens de oprichter toe aan een volgende stap:
‘Er zijn nieuwe partners aan boord en we willen als bedrijf groeien. Daarvoor is een nieuwe merkpositionering en -identiteit essentieel, omdat je het met kwaliteit alleen in de speciaalbierenmarkt niet meer redt. Vanwege het groeiende aanbod moet je je als merk nu ook onderscheiden met een eigen verhaal. Het logo, de biernamen en kleuren moeten hier ook aan bijdragen.’
Levensinstelling als basis
Jeroen de Korte, medeoprichter van het Amsterdamse And Now This vertelt dat het bureau het biermerk compleet ‘gerenoveerd’ en opnieuw ontwikkeld hebben.
‘De basis vormde Patricks positieve levensinstelling. Jaren terug had Patrick een ernstig ongeluk en lag hij enkele maanden in coma. Maar hij vocht zich terug en ging doen waar hij echt blij van werd: bierbrouwen.’
Positieve blik omarmen
‘Een andere ‘bijwerking’ van het ongeluk is dat Patrick rechtdoorzee en ongefilterd door het leven gaat. Hij benadert iedereen met dezelfde openheid en is een echte verbinder’, vervolgt De Korte.
‘In plaats van hem als ‘man met een makke’ te labelen, besloten wij zijn positieve blik helemaal te omarmen en hier juist zijn kracht van te maken. Het merk Breugem is nu gebouwd op die open levensinstelling. Want een positieve, open houding maakt het leven een stuk leuker. Het hele merk en alle bieren dragen dit uit.’
Uit het schap knallen
Paul Bakker, medeoprichter van And Now This: ‘Zinnen als ‘Mag ik twee Zoentjes?’ en ‘Boks, ouwe!’ werken natuurlijk leuk in de kroeg en met vrienden. We wilden het vooral ongecompliceerd en opvallend maken. Samen met designer Raphaël Bartels hebben we de met de hand getekende brand identity ontwikkeld. De bieren moeten uit het schap knallen. Het logo helpt daar enorm bij.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!