Ondanks de vele wereldwijde uitdagingen, blijkt de Nederlandse marketingtop toch te blijven uitblinken in optimisme en can do. Dat zou je in ieder geval voorzichtig kunnen opmaken uit het feit dat de marketingbudgetten nog niet bezwijken onder de sores (over ESG gaan we het later nog hebben). Sterker nog, de marketingbudgetten voor komend jaar gaan in de plus. Niet bij iedereen natuurlijk, maar bij heel veel brands wel. Dit zijn de cijfers:
Dat klinkt als goed nieuws voor de merkenbouwers en toeleveranciers. Maar waar gaat dat geld dan heen? We vroegen cmo’s waar ze in 2024 méér budget heen te denken schuiven.
De top 3 wordt daarbij ingenomen door online-videoreclame, merkcampagnes en social media.
Meer CMO Report Coverage:
Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.
Ondanks dat mediakanalen en marcom-strategieën hier door elkaar lopen, kunnen we hier toch de voorzichtige conclusie trekken dat ‘the long of it’ (merkcampagnes) in iets grotere belangstelling staat dan ‘the short of it’ (performance marketing). En dat online-videoreclame en social media daarin toch wel als drijvende krachten gezien worden. Maar laten we dat even herhalen: ‘voorzichtige conclusie’.
Waar volgend jaar mínder aan wordt uitgegeven? Aan Radioreclame, Display-reclame en Creatie. Ook hier het rijtje tot en met 25 procent.
Wat dit rijtje vooral lijkt te suggereren is dat er meer centen gaan naar online, digital en social advertising en dat de ‘good old’ banner daarbij al een beetje op zijn retour lijkt te zijn.