Premium

Andres Neira de Back (Center Parcs): ‘Wij hóeven niet te zeggen, stap niet in dat vliegtuig’

CMO Studio | In de herpositionering van Center Parcs speelt natuur de hoofdrol. ‘Ons startpunt is diversiteit vergroten.’

Bij CMO Studio te gast: Andres Neira de Back, marketingdirecteur Europa bij Center Parcs
Videoproductie: Gig

Het best bewaarde geheim van Center Parcs is dat de parken altijd in prachtige natuurgebieden liggen. Dat realiseerde Andres Neira de Back, marketingdirecteur Center Parcs Europa zich althans, toen hij en zijn team bezig waren met de recente herpositionering naar ‘Your nature’s waiting’. Neira de Back: ‘Natuurbeleving was altijd al een behoefte van onze gasten – omdat we in die hele mooie omgevingen liggen – maar we zien natuurlijk de trends en ontwikkelingen. Er komt – terecht – steeds meer aandacht voor.’

De morrende groenen

Je zou zeggen, alleen maar kansen, want Center Parcs is een goed alternatief voor de vliegvakantie en lokaal/regionaal op vakantie gaan wordt ook helemaal het ding. Tegelijkertijd mort het groenere gedeelte van het volk (en dat is een groeiende groep), over de ‘verroompottisering’ van ons land. ‘We verkwanselen onze mooiste recreatiegebieden aan grote internationale investeringsmaatschappijen.’ Deelt Neira de Back deze zorg als CMO van Center Parcs?

Mis geen enkele aflevering

In onderstaande video is het gehele interview met Neira de Back te zien (iets minder dan een half uur), als shortcut zetten we hieronder een aantal quotes op een rijtje met de plek waar die in het interview te bekijken en te beluisteren zijn.

Het interview is net als altijd ook te beluisteren via je favoriete podcast-app (Spotify wellicht, of Apple Podcast, of Google Podcast). Mis geen aflevering en abonneer je op CMO Studio!

CMO Studio #03 - 2023: Andres Neira de Back (Center Parcs)

Shortcut-quotes

01:50 ‘Marketing is ook op productvlak kijken, waar moeten we naartoe?’

05:00 ‘Het merk Toblerone zal niet in duigen vallen, nu de Matterhorn van de verpakking moet.’

06:00 ‘Is het vanuit marketing Zwitserland wel verstandig om zo principieel te zijn? Of moeten zij (het land), daar flexibeler in zijn?’

08:00 ‘Onze focus lág op traditionele families, maar we willen er voor veel meer doelgroepen zijn.’

09:00 ‘We liggen in prachtige natuurgebieden, maar we realiseerden ons dat dat een heel goed bewaard geheim is.’

09:30 ‘De cottages staan in de natuur en zijn zo gebouwd dat je je buren niet ziet – het decor is natuur – maar het design van de cottages is eigentijds (het thema “natuur” is niet doorgevoerd in het interieur).’

10:00 ‘Het moderniseren van de cottages was ook nodig.’

11:30 ‘We weten dat [natuurbeleving] altijd al een behoefte was van onze gasten – omdat we in die hele mooie omgevingen liggen – maar we zien natuurlijk de trends en ontwikkelingen dat er – terecht – steeds meer aandacht voor komt.’

16:00 ‘Iedereen zal Center Parcs ook herinneren van het zwembad, de Aqua Mundo.’

17:15 ‘Naast de tacticals die we inzetten, focussen we ook op het communiceren naar consumenten toe dat onze parken niet allemaal hetzelfde zijn. Dat noemen wij “village positioning”.’

18:50 ‘Het boekingsgedrag in de vier verschillende landen is anders. In de Nederlandse markt boeken mensen verder vooruit. In de Franse markt kort van tevoren.’

19:10 ‘In Duitsland en Frankrijk moeten we nog veel meer uitleggen wat het concept van Center Parcs nou inhoudt.’

20:00 ‘Customer experience vind ik veel belangrijker dan een loyaliteitsprogramma. In de hele journey, voor, tijdens en na, moeten voor mensen wow-momenten gecreëerd worden.’

22:20 ‘Ons startpunt is dat de biodiversiteit vergroot wordt op het moment dat wij ergens een park hebben of een park ontwikkelen.’

25:30 ‘We zien dat de inflatie een effect heeft, maar mensen hebben nog steeds behoefte aan vakantie.’

26:30 ‘De kern van Center Parcs is een vakantie dichtbij. (…) Wij hoeven niet te zeggen, stap niet in dat vliegtuig.’

Terugkijken 2022

CMO Studio #1 - 2022: Brenda Smith (A.S. Watson): ‘Het rommelige is onderdeel van ons merk’

CMO Studio #2: Els Dijkhuizen (Heineken): ‘Birra Moretti was grotere introductie dan Heineken 0.0’

CMO Studio #3: Evita Stoop (IBM): Met technologie alleen creëer je geen oplossingen’

CMO Studio #4: Yvonne Nassar (Van Gogh Museum): ‘Een museum is niet alleen een plek waar je kennis háált’

CMO Studio #5: Egmont Philips (TCS): ‘Waarde van quantum-snelheid ligt voor marketeers vooral in klantinteractie’

CMO Studio #6: Marc Rondagh (Eredivisie): ‘We willen allemaal dat we Europees excelleren’

CMO Studio #7: Ard Bossema (Asahi-Grolsch): ‘Maak geen doos met brand-assets die elk land moet gebruiken’

CMO Studio #8: Arno de Jong (Nederlandse Loterij): ‘Het heeft niet zoveel zin om Koning Toto in te sturen voor Cannes’

CMO Studio #9: Erwin Dito (McDonald’s global): ‘Het kan verdomde eng zijn om creatief te zijn’

CMO Studio #10: Nadia de Waal (Justdiggit): ‘Misschien moet Cannes niet elk jaar’

CMO Studio #11: Charelle Akihary (Heijmans): ‘Met alleen maar polderen, gebeurt er niks’

CMO Studio #12: Katja Stello (Wereldhave): ‘De relevantie van winkelcentra is veranderd’

CMO Studio #13: Annemarie de Munnik (Lego Benelux): ‘‘Bij speelgoed is het product altijd de hero’

CMO Studio #14: Charlotte Zelders (ANWB): ‘Verjongen is voor ANWB nu superbelangrijk’

CMO Studio #15: Eelco Keune (Keune): ‘We willen de beste zijn, niet per se de grootste’

CMO Studio #16: Albert Spijkman (Achmea): ‘We willen groeien in dingen die we voor klanten doen’

CMO Studio #17: Judith Franssen (Randstad): ‘‘Jongere doelgroepen willen vaak alleen projecten doen’

CMO Studio #18: Cees Hannema (Omoda): ‘Snelle levering is een hygiënefactor’

Terugkijken 2021

CMO Studio #1: Pieter Smeets (ASN Bank): ‘Duurzaam moet niet te moeilijk zijn'

CMO Studio #2: Merijn Everaarts (Dopper): ‘Groei is een superslecht model’

CMO Studio #3: Frans Leenaars (TUI): ‘Sinds de persco van 11 mei is de deksel eraf'

CMO Studio #4: Leo Hensen (T-Mobile): ‘We zijn naar één marketingteam gegaan waarin we vier merken managen’

CMO Studio #5: David Verschoor (Hartstichting): ‘De traan is totaal niet meer onderscheidend’

CMO Studio #6: Greo Belgers (Triodos): ‘We werden als elitair gezien’

CMO Studio #7: Thecla Schaeffer (Tony’s): ‘Nederlandse reclame, het blijft altijd bij leuke kleine verhaaltjes’

CMO Studio #8: Marcel Aalders (CarpetRight): 'Marketeers moeten de taal van sales en van de CFO spreken'

CMO Studio #9: Bas Bisschops (ABN Amro): ‘Data niet alleen leidend in performance-marketing, maar ook in strategische besluitvorming'

CMO Studio #10: Corné Hoogendoorn (Corendon): ‘Wij voorspellen wat iemands volgende vakantie wordt’

CMO Studio #11: Dorkas Koenen (Rabobank): ‘Marketeers moeten littekens oplopen’

CMO Studio #12: Nienke van de Streek (Aldi): ‘Balen dat de Consumentenbond ons niet uitriep tot de goedkoopste’

CMO Studio #13: Patrick Kuijsters (Volksbank): 'Onze merkstrategie creëert veel samenhang'

CMO Studio #14: Johan van der Zanden (Albert Heijn): ‘De volgende kerstcommercial is anders dan anders’

CMO Studio #15: Andy Mosmans (Unknown Group): ‘Wij helpen oprichters hun roeping te realiseren’

CMO Studio #16: Rosella Passier (KNVB): 'Het magische oranjegevoel moet weer tot leven komen'

CMO Studio #17: Maryam Boonstra: 'We gaan niet mee in het prijsgevecht’

CMO Day

CMO Studio is dé contentserie voor de CMO Community van Adformatie. Onder de vlag van CMO Community organiseren we verschillende live events, waaronder ook de CMO Day, die vorig jaar plaatsvond in Capital C in Amsterdam. De volgende editie staat gepland op 11 mei 2023.

 

 

 

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie