ABN Amro krijgt naar aanleiding van de plotselinge breuk met TBWA\Neboko mogelijk een flinke juridische claim aan de broek. Om hoeveel geld het in zo’n claim precies gaat is niet bekend, duidelijk is wel dat ABN Amro een miljoenenaccount is, en dat eventuele financiële compensatie van TBWA\ al snel om forse bedragen gaat. Veel hangt af van hetgeen er in het contract tussen TBWA\ en ABN Amro is vastgelegd inzake beëindiging van de samenwerking.
In het geval van een klant met een dergelijke omvang bedraagt de opzegtermijn doorgaans zes maanden. Dat geeft een bureau onder meer de tijd om betrokken medewerkers op het account te laten afvloeien. In het geval van TBWA\ zijn naar schatting 15 à 20 mensen werkzaam op het bankaccount. Vervolgens is van groot belang onder welke omstandigheden de opzegging plaatsvindt: een contract is eenvoudiger te ontbinden, als bijvoorbeeld niet de kwaliteit wordt geleverd die de klant wenst.
Frans Blanchard van de Vea: ‘Als die verwijtbaarheid er niet is, dan zit de klant de opzegtermijn meestal niet uit, maar moet men het bureau wel de inkomensderving vergoeden. Dan betaalt men over de opzegperiode een evenredig deel van wat er normaal gesproken in een jaar op die klant werd omgezet. Daarbovenop kan het bureau ook nog geleden imagoschade claimen.’
Insiders melden dat TBWA\ ABN Amro een brief heeft gestuurd waarin ze aangeeft de breuk niet te accepteren en juridische stappen te overwegen. Het bureau zou aandringen op een gesprek, ‘omdat een aantal regels in de overeenkomst niet is gerespecteerd’. Van een keiharde claim is in de brief echter nog geen sprake.
Noch TBWA\Neboko’s Simon Neefjes, noch betrokkenen bij ABN Amro zijn bereid tot het leveren van commentaar in de zaak.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!