Foodmerken kijken niet om naar Twitter

Twee derde heeft geen Twitter-profiel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Foodmerken mijden Twitter. Twee derde heeft geen Twitter-profiel, en slechts iets meer dan 10 procent verzendt tweets. De merken die wel actief zijn gebruiken Twitter vooral om nieuwe producten en campagnes te promoten, maar ook het aanhalen van speciale dagen of het weekend is  populair.

Meeste buzz rondom Ben & Jerry’s, Coca-Cola en RedBull

Ben&Jerry’s, Coca-Cola en RedBull vormen de top drie van meest besproken foodmerken op Twitter. Zij zorgen samen voor bijna de helft (45%) van alle berichten die over of door de 55 onderzochte foodmerken worden getweet. Ben&Jerry’s, 34.700 volgers, steekt met kop en schouders boven de rest uit. In de onderzochte periode is dit bekende ijsmerk 2.660  keer aangehaald of geretweet. Het merk creëert minimaal twee keer zo veel buzz dan elk ander merk. In totaal zijn er in twee maanden 9.663 berichten rond de 55 merken verschenen. Het overall sentiment is nagenoeg positief.

Betrokkenheid bij Heinz, Red Bull en Doritos het hoogst

Als het gaat om engagement onder volgers zien we een ander beeld. Heinz doet het hier goed, want ondanks de weinig uitgezonden tweets wordt er naar verhouding vaak (positief) over het merk gepraat. RedBull en Doritos volgen Heinz op de voet. De grote aantallen reacties die Heinz los maakt bij haar volgers is voor een groot deel toe te wijden aan het delen van een tweet van zanger Ed Sheeran over het belang van ketchup in restaurants. Deze retweet van Heinz op 26 maart jl. veroorzaakte alleen al 192 retweets en 127 favorites. Van de totale buzz rond RedBull (1.802) komt  10% van het merk zelf. Bij veel merken ligt dit percentage hoger. En met 117 tweets rond Red Bull veroorzaakt het merk bijvoorbeeld 376 retweets.

Twittergedrag: campagnes en inhakers

De Twitter-accounts van foodmerken worden naast het creëren van aandacht voor winacties voor een groot deel gebruikt om nieuwe producten en campagnes te promoten. Zo ontstaat er een piek van 462 tweets rond 8 april, omdat Ben&Jerry’s hun populaire aankondigt en hierover update via diverse likable foto’s. Daarnaast wordt er  veel getweet over inhakers op speciale dagen. Zo slaat nauwelijks een merk  de kans af om haar volgers bijvoorbeeld een ‘Vrolijk Pasen’ of wekelijks een ‘Fijn weekend’ te wensen.

Juriaan Vergouw, head of Digital bij Porter Novelli over het onderzoek: “Je ziet de meer likeable drankmerken goed scoren in het onderzoek: Coca-Cola, RedBull en Ben & Jerry’s. Dit zijn  sowieso populaire merken. Vooral  het ‘kleine’, sympathieke Ben & Jerry’s is bijzonder goed in staat om rumour around the brand te realiseren door veelal een mix van visueel getinte tweets, oproep tot reacties en humor. En dat structureel.”

Ben & Jerry’s realiseert hoogste pr-waarde

De top-10 foodmerken met de meeste buzz bereiken samen een pr-waarde van €1.027.667,-. Bijna de helft ervan wordt door Ben & Jerry’s gegenereerd, namelijk €569.427,-. Red Bull neemt een tweede plaats in beslag met een pr-waarde van €160.945,-, gevolgd door Doritos met €75.328,-. Detail, Ben & Jerry’s realiseerde met alleen al €84.484,- aan verdiende aandacht op Twitter.

Twitteractiviteit op een laag pitje

Een inventarisatie onder Nederlandse foodmerken laat zien dat er nog veel te winnen valt. Slechts 37% van de in totaal 145 bekeken foodmerken beschikt over een Twitter-profiel, waarvan enkel iets meer dan een derde (35%) van de merken ook daadwerkelijk tweets verzenden. Van de grote foodconcerns in Nederland weet Unilever in de afgelopen twee maanden de meeste buzz te creëren (3.228 tweets) voornamelijk door de tweets van Ben & Jerry’s. Unilever wordt gevolgd door Coca-Cola Company (1.416) en PepsiCo (992).

Onderzoek

Het onderzoek is gehouden door communicatieadviesbureau Porter Novelli en Clipit social media monitoring onder de 55 grootste foodmerken in Nederland in de periode maart tot mei 2014. Het is hiermee een momentopname. De selectie van foodmerken is tot stand gekomen door verschillende grote merkonderzoeken (Eurib top 100 onmisbare merken; Food top 100 onderzoek van EVMi i.s.m. Nyenrode Business Universiteit) te vergelijken en hieruit de belangrijkste foodmerken te halen. Uit deze lijst van 145 foodmerken is gekeken of er een Twitter account was of niet. Deze vooranalyse heeft geresulteerd in een lijst van 55 Twitter accounts. Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van de analysetool van Clipit waarbij 7.540 Nederlandstalige tweets zijn gemonitord en geanalyseerd. Zie de ingesloten infographic voor meer informatie over het onderzoek. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie