Een advertentie om voor te sterven

Deze advertentie, voor de Lincoln Continental, had natuurlijk in de Top 50 Beste Autoreclame moeten staan, betoogt Erwin Wijman. Of wacht.

A convertible to get shot in.

Had deze advertentie voor de Lincoln Continental cabriolet niet in de Adformatie50 Beste Autoreclame Aller Eeuwen moeten staan? De buitenlandse? 

De Top 50 die vorige week op Adformatie.nl breed werd uitgemeten.

Jazeker. Als ie echt was.

Maar dat is ie niet.

Hij is verzonnen door het Amsterdamse reclamebureau Doom & Dickson, in 2003, toen dat bureau nog bestond.

De advertentie maakte deel uit van een hele serie zogenaamde klassieke Amerikaanse advertenties, met vaak cynische maar reclamehartverwarmende koppen.

Ze leken nóg echter omdat ze gebundeld waren in een 96 pagina's dik gebonden boek met de titel Doom & Dickson Classics.

Doom & Dickson, de mannen uit de bureaunaam, waren de 'grootmeester in creatieve reclame' Jack Doom en 'pionier in effectieve reclame' Bill Dickson. Allemaal verzonnen maar op klassieke leest geschoeid. Ferry Van Tongeren en Arjan van Woensel van Doom & Dickson wisten die mystificatie tot in het absurde door te zetten.

Ze kwamen zelfs met een heus live-album, Frank Sinatra Live At The Doom & Dickson 20th Anniversary. Uit 1966 (ja, precies, die). Compleet met 'teruggevonden' toespraken van ad men Bill en Jack.

De verzonnen Bill Bernbach en David Ogilvy zo je wilt.

Nep-classics die een classic werden. Kom daar nu nog eens om in de reclame. Die gasten van Doom & Dickson waren romantici, romantici van het soort waar Aad Kuijper deze week een lans voor breekt in zijn vakliefdesapologie Waar zijn de reclamemakers met hart voor het vak? op Adformatie.

In zijn woorden: 'Vakidioten die nachten doorhaalden op hun zolderkamertjes om met hun creaties de wereld een ieniemienie stukje beter te maken een pietsie minder lelijk en een grammetje leuker.'

Reclame voor de reclame, voor góéie reclame. Het is harder dan ooit nodig.

John Hegarty, de Britse Aad Kuijper, zei op een adverteerderscongres vorig jaar dat marketeers en ook reclamemakers zich de vraag moeten stellen: Am I a brand that stalks or am I a brand that inspires?

Dus maak iets dat mensen omarmen, waar mensen van houden, bezwoer Hegarty. Want marketing draait om ‘persuasion and promotion’, zei hij. And we’ve become obsessed with promotion.

En dat is een doodlopende weg.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie