Premium

Adformatie 50: Countdown Beste 50 Autoreclames Aller Tijden deel 2

Erwin Wijman geeft ons de 50 beste autoreclames in 5 delen. Hieronder de nummers 40 - 30

De Nederlandse autoreclame beleefde zijn top in de jaren ’90, absolute top zelfs, want maar liefst 21 uitingen zijn in dat decennium geproduceerd. De jaren ‘0 van deze eeuw en de jaren ‘80 volgen op flinke afstand, met respectievelijk 12 en 10 advertenties of filmpjes. Na 2010 zijn er slechts 3 gemaakt die de voorlopige eeuwigheid doorstaan, en in de jaren ‘70 slechts 1.

Hoe anders is dat in het buitenland, lees vooral de Verenigde Staten, toch wel het mekka van de autoreclame: zowat de helft (24 uitingen) van de Top 50 is in de VS gemaakt. In de Adformatie50 Buitenland komen slechts drie noteringen uit de jaren ’90, en zijn juist de jaren ‘80 en de jaren ‘0 van de 21ste eeuw toonaangevend, met beide 11 uitingen. De verdeling over de decennia is meer gelijk ook. De jaren ’10 zijn goed voor 8 pareltjes. Waar in Nederland van de jaren ’60 niks overbleef is dat in deze lijst 6, en 3 uit 1958 en 1959. Allemaal Volkswagen/DDB-werk.

Eerder telden we af van de nummers 50 tot 40. Hieronder de nummers 40 tot 30 in binnen- en buitenland.
 

Binnenland

40

‘Gelukkig kiest 99% voor een ander merk.’ Tijdschriftadvertentie voor Saab, medio jaren ’80, door Roy Kahmann en Peter ten Hoopen.

 

Saab

39

‘Onderscheid zal er wel altijd blijven.’ Dagbladadvertentie voor Citroën GS, 1971, door Karel Suyling. Suyling maakte memorabele serie van 1954 tot 1972 voor Citroën DS, 2 CV, GS, Ami en Dyane, samen met Dimitri Frenkel Frank en Hans Ferrée, die rond 1950 de naam ‘Lelijke Eend’ bedacht voor de 2CV - ah dáár komt Bill Bernbach’s inspiratie voor de Volkswagen Kever-campagne vandaan.

Citroen GS

38

‘Het maximale halen uit brandstof. Peugeot HDI dieseltechnologie.’ Tv-commercial voor Peugeot, 2000, Euro RSCG,

37

‘De geruischlooze Spijker Auto’, advertentie voor Spyker, 1911, door kunstenaar Pieter van der Hem (1885-1961). Zijn Spyker-affiches worden in originele staat voor een paar duizend dollar geveild.

Spijker
Uitsnede schilderij voor Spijker van Pieter van der Hem

36

‘Duitsers maken geen grappen.’ Tv-commercial voor de Opel Karl, nagesynchroniseerd, 2015. De Reclame Code Commissie wees een klacht af dat de film discriminerend over Duitsers zou oordelen. Bekijk em hieronder. 

35

‘Een cabrio? In Nederland?’ Tv-commercial voor Audi cabriolet, 1993, door Wim Ubachs en Pieter van Velsen van Saatchi & Saatchi,

34

‘Zakenman van het Jaar’, tv-commercial voor Daewoo uit 2000. Film opent met shot van een Volkswagen Passat in een parkeergarage met daaronder de tekst ‘Zakenauto van het Jaar’. Vervolgens zie je een man in pak in de ernaast geparkeerde auto stappen, een Daewoo Leganza. En daaronder verschijnt de tekst ‘Zakenman van het Jaar’. Door Olaf van der Geld en Carlo Groot van LaMarque, regie Fernando Garcia Lechner. 
 

33

‘Je hoeft niet in een Volkswagen te rijden om onder de indruk te zijn.’ Tv-commercial Hondje voor Volkswagen Golf, 2013, door Joris Tol en Gijs Sluijters van DDB & Tribal Amsterdam.
Hierbij zeker zien: ‘Behind The Scenes’, de making off van deze commercial met de zogenaamde eigenaar van de hond, gespeeld door de Eindhovense komiek Steef Cuijpers, is ook gemaakt door DDB & Tribal Amsterdam en verspreid als viral.
 

32

‘Ja ja, en wij zijn de Pointer Sisters, ha ha ha’. Volkswagen-commercial voor de Passat V6 4motion met de Blind Brothers Three, drie soulgospelzangers uit New Jersey op tournee, die de Hollandse chauffeur vragen: ‘Wat voor limousine is dit eigenlijk?’ en hem dan bulderend uitlachen als hij met een hoog stemmetje antwoordt: ‘Een Volkswagen, meneer.’ 1999, door Edward Romunde en Robert den Bremer van Result DDB.

31

Wintersportkaart, advertentie voor Land Rover, alle pistes zijn Facile/Easy tot Très Facile/Very Easy volgens de legenda, uit 2001, door Martijn van den Brakel en Patrick Wijnhoven van Ubachs Wisbrun.

Landrover

Buitenland 40-31

40

They said it couldn't be done. It couldn't, advertentie en tv-commercial voor Volkswagen Kever met de 2,16 m lange NBA-prof Will Chamberlain, 1966, VS, DDB New York,

39

Faster than a Ferrari. As many wheels as a Rolls-Royce. More room than a Porsche. The £2,584 Citroën 2CV.’ Advertentie voor de Citroën 2CV in Punch Magazine, 1980 (?).

2cv

38

We’re just as excited as you are. Happy Mardis Gras from everyone at Volvo Car Australia, advertentie voor Volvo in de programmagids van het Sydney Gay & Lesbian Mardis Gras, 2003, met op de foto een luxueus uitgevoerd interieur waarin de door sfeervol strijklicht gestreelde handrem eruit springt.

Volvo
Volvo

37

‘Volkswagen – da weiss man, was man hat.Tv-commercial voor Volkswagen Golf GTI, 1989 (?), door DDB Deutschland

36

Bis zu 1.370 Kilometer ohne Tankstopp. Volkswagen TDI Technologie’ Tv-commercial voor Volkswagen Passat TDI, door DDB Deutschland,

35

Finally a family sportscar.  Advertentie voor Seat Altea, met spreekwoordelijk model op de motorkap maar een zwanger model, uit 2005. Al vier jaar eerder gedaan door Volkswagen: ‘The new Golf Estate’, advertentie voor Volkswagen Golf Variant, uit 2001.

Seat
VW

34

Sie können länger frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto’, advertentie voor de Porsche 911, 1989, door Jung von Matt.

Porsche

33

And you thought it was just a pretty face.’Advertentie voor de Fiat Multipla, uitgeroepen tot Top Gear Car of the Year 2000.

Multipla

32

Pas assez cher mon fils - mais que reste-t-il aux grandes?, tv-commercial voor Renault Clio, 1997 

31

Why is BMW a man's car?, advertentie voor BMW, VS. De verwijzing naar de iconische foto van Sean Connery als James Bond leunend tegen zijn Aston Martin in Goldfinger is nadrukkelijk.

BMW
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie