Vanavond op het lanceerfeestje geweest van Eccky. Eccky ging al eerder live, maar werd vandaag officieel gepresenteerd. Voor de marketeer die niet weet wat Eccky is, heel kort door de bocht: Eccky is een soort van next generation tamagochi die geintegreerd wordt in MSN Messenger.
Yme Bosma van Media Republic gaf een korte presentatie en liet de mogelijkheden zien voor gebruikers en sponsors. Hij gaf aan dat er in de betaperiode inmiddels al 10.000 Eccky's zijn opgegroeit. Het aanmaken van een Eccky kost 1,50 en volgens Yme betaald de doelgroep dit bedrag liever niet via SMS, bang geworden door de diverse TV programma's. Verder gaf hij aan dat er rondom Eccky inmiddels bloeiende communities ontstaan van verzorgers van Eccky. Toevallig stond in de Volkskrant vandaag een verhaal over de bloei van communities rondom games, waarbij zelfs complete virtuele economieën ontstaan, met virtueel geld.
Natuurlijk kan ik kritisch zijn over het concept (hoort dat immers niet bij ons Nederlanders?), maar eerlijk gezegd vind ik dat we als creatief land (met beroemde architecten en kunstenaars) veel te weinig interactieve exportproducten hebben waar we trots op kunnen zijn dat ze uit Nederland komen. Het buitenland ziet ons op allerlei vlakken als een creatief land, maar op interactief gebied hebben we te maken met een importoverschot.
Mijn oproep: er moeten meer Eccky-achtige concepten komen die we kunnen exporteren, met een grote sticker: Made in Holland.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!