De levensmiddelensector toonde in 2019 meer innovatiekracht dan in 2017 en 2018. Dat stelt althans retail-analist en -consultant IRI Nederland. IRI definieert ‘innovatiekracht’ als de gemiddelde weekomzet van de twintig beste innovaties. De term ‘innovatie’ is overigens in sommige gevallen voor discussie vatbaar. Het Amerikaanse pilsmerk Bud betrad de Nederlandse markt, hier is eerder sprake van een introductie dan een innovatie. En koffiecups voor de Nespressomachine zijn ook niet echt een noviteit, dat Starbucks daar nu - in samenwerking met Nestlé - daar nu mee komt is ook nauwelijks een innovatie te noemen.
Salted Soft Caramel
Die innovatiekracht daalde vanaf 2013 van 2,0 miljoen euro naar 1,2 miljoen euro in 2018. In 2019 maakte de lijn weer een knikje naar boven: 1,4 miljoen euro. Van een omslag durft IRI nog niet te spreken, want de groei werd veroorzaakt door slechts een paar grote hits. De introductie van Starbucks koffie in de supermarkt (Nespresso-cups en andere producten), stak daar met een gemiddelde weekomzet van 262 duizend euro al helemaal met kop en schouders bovenuit. M&M's Salted Soft Caramel en Bud pils zijn de enige twee andere innovaties die een gemiddelde weekomzet van boven een ton realiseerden. (Zie volledige top 20 onderaan).
Innovatie: slecht voor je gezondheid
Wat verder opvalt is dat er vooral wordt geïnnoveerd in de minder gezonde categorieën. Zes van de twintig innovaties betreffen zoetwaren (ijs, chocolade), drie vallen in de categorie bier (ook een alcoholvrij bier) en drie in frisdrank. Twee van de twintig nouveautés zijn vleesvervangers.
De twintig innovaties met de meeste omzet in 2019
1 Starbucks Koffie, 262 duizend euro
2 M&M's Salted Soft Caramel, 103 duizend euro
3 Bud pils, 100 duizend euro
4 Magnum White Chocolate & Cookies 96 duizend euro
5 Kinder Ice Cream, 85 duizend euro
6 Bubbelfris, 71 duizend euro
7 Mora vegetarisch, 64 duizend euro
8 Leffe alcohol vrij, 56 duizend euro
9 Beyond meat burger, 56 duizend euro
10 Kraakman koek, 52 duizend euro
11 Desperados Ginger, 51 duizend euro
12 Tonys mini chocolonely uitdeelbox, 50 duizend euro
13 Almhof Lekker & Licht Yoghurt, 49 duizend euro
14 La Salumeria Italiana (Italiaanse vleeswaren), 47 duizend euro
15 Tony's Chocolonely Melk crunch pecan karamel, 44 duizend euro
16 Coca Cola energy, 40 duizend euro
17 Cremi D'oro kruiden roomkaas, 40 duizend euro
18 Doritos roulette Blue, 38 duizend euro
19 Coca Cola cinnamon zero, 38 duizend euro
20 Melkunie Breaker Oats, 37 duizend euro
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!