Premium

Dit is de top-25 van meest inspirerende communicatieprofessionals (nrs. 21-25)

Wie telt er op dit moment mee in communicatieland?

Hij is er weer. De lijst der lijsten. Wie telt er mee in communicatieland, wie valt er dit jaar buiten de boot? En van wie gaan we de komende jaren nog veel te horen krijgen? Wie, zo luidde onze vraag kortom, zijn de smaakmakers van het vak?

Eerst iets over het onderzoek. Het lijstje van genomineerde vakgenoten bestaat uit communicatieprofessionals die zichtbaar zijn door hun vakprestaties, door hun positie in de markt, of door hun boeken, blogs, opinies. De animo onder 250 professionals om vakgenoten te nomineren was dit jaar groot. Dat maakte de samenstelling van de lijst gemakkelijker dan voorheen.

Toch zijn er wel enkele kanttekeningen te plaatsen.

Te veel mannen
Allereerst: wederom nog te veel mannen. Wij horen de kritiek al aankomen. Die pareren we met de constatering dat vrouwen naar onze mening – en ervaring – minder makkelijk opiniërend en aanwezig zijn op fora dan mannen. Bescheidenheid siert de mens, maar het levert geen plek op in de top-25.

Tweede kanttekening: vorig jaar werd de lijst deels bepaald door de waan van de dag. Of de waan van het jaar beter gezegd. Jan-Willem Wits, Jan Hol – ze bewezen hun vakmanschap in 2015 voor het oog van de camera. Dat leidde tot hoge noteringen. Dit jaar werden ze veel minder vaak tot niet genoemd.

Behoudzucht
Dat brengt ons bij punt 3. Nog steeds veel dezelfde namen. De lijst van 2016 is er een van behoudzucht. Veel mannen, veel dienstjaren. Het incrowd karakter is maar ten dele terecht. Want er is bij de samenstelling van de steekproef nadrukkelijk buiten het bekende pad gekeken.

Wie kiest voor de schaduw hoeft niet minder goed te zijn. Hooguit minder goed in personal branding.

De komende week publiceren we dagelijks een vijf nieuwe namen, met op vrijdag 3 februari de complete lijst.

NR. 25. TIM VAN DER ZANDEN (-)

VP Communications Albert Heijn, Etos, Gall & Gall

 

Ambitieuzer dan Tim krijg je ze niet. Ergens zit een Limburgs minderwaardigheidscomplexje dat nog elke dag moet worden bevochten. Wij vinden dat Tim het al best ver geschopt heeft. Nu hij nog. Na Hill and Knowlton, Akzo en Ahold gaat hij de winkelvloer op. 38 en directeur communicatie bij ’s lands grootste grutter. Er zijn er die daar tien jaar later pas komen. Wil Appie, zichzelf en het vak vooruithelpen. Geef hem een jaartje.

 

NR. 24. JACQUELINE BOSSELAAR (-)

Co-founder Het PR Bureau, Blyde, PR Stunt, Maak, Via-Henri

 

Als er één vrouw in deze top-25 niet mag ontbreken, dan is het Jacqueline Bosselaar. De stille kracht achter Het PR Bureau. Marnix Geus heeft het licht gezien. Hij stort zich op zaken die hij belangrijker vindt dan stress. De wereld verbeteren. Bosselaar treedt uit zijn schaduw. Ze bouwt nog even verder. Het PR Bureau is nog steeds jaloersmakend swingend. Blijft dat zo? Laat het zien, Jacqueline!

 

 

 

NR. 23. YVONNE VAN BOKHOVEN (25)

Senior Vice President Lewis

 

Voor alle vrouwen die zich onderbedeeld voelen bij het lezen van deze lijst: laat je inspireren door Yvonne van Bokhoven. Het bekende ‘pr-bureau op het zolderkamertje dat al snel moest uitbreiden-verhaal’. En dan ook nog ergens diep in de Peel. Raakte zakelijk verslingerd aan een Brit (Lewis) en een wonder geschiedde. Lewis PR is in Nederland inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste spelers. Uitgegroeid? Welnee. Nog 50 man erbij! Weg met die Brabantse schroom!

 

NR. 22. SIMONE BOITELLE (17)

Directeur Communicatie ministerie van Financiën

 

Eerlijk is eerlijk – we zijn stiekem een beetje verliefd op Simone. Professioneel, maar dat spreekt. Ze heeft al twee mannen om voor te zorgen (Eric Wiebes niet meegerekend). We proberen ons voor te stellen hoe ze zich soms voelt tussen al die toch al wat oudere heren in de VoRa. Die rustig tikkende pendule op de achtergrond, de rook van sigaren. Oh, als Simone toch haar zin zou krijgen, dan ging er een heel andere wind waaien in het Haagse. Althans dat vermoeden wij. Weg met de gezapigheid. Maar ja, hoe jong ze ook is, hoe onschuldig ze lijkt: Simone weet dat je met geduld en voorzichtig manoeuvreren vaak meer bereikt dan met de vuist op tafel.

 

NR. 21. STEPHAN SCHROVER (-)

Directeur-generaal Rijksvoorlichtingsdienst

 

Als je de machtigste man van het land dient, ben je dan ook de machtigste voorlichter? Niet per se. De aimabele Stephan Schrover mengt zich niet in discussies. Of hooguit een klein beetje. Via een interview in een vakblad. Hij wil het vakmanschap weer op de kaart zetten in Den Haag. Hear, hear. Geen managers met stropdassen op hoge voorlichtersposten, horen wij. Maar dat heeft Stephan niet gezegd. Hooguit bedoeld. (FOTO: ANP)

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie