Na de goedkeuring van de overname van Wegener door De Persgroep worden de salesteams van beide bedrijven geïntegreerd om uiteindelijk per 1 januari onder de naam De Persgroep Nederland te opereren.
De hele salesorganisatie van de Persgroep Advertising is 477 fte groot en valt onder de verantwoordelijkheid van Christel van den Hazel. Daarin zitten diverse groepen: Corporate Sales, Regio Sales, Telesales, Trading en een aantal stafafdelingen. Verschillende teams van Wegener vallen binnen deze onderdelen. Het – voorheen - Nationale Verkoopteam van Wegener valt binnen het corporate salesteam, waar in totaal rond de 75 personen werkzaam zijn.
Vorige maand werd afscheid genomen van directeur Nationale Verkoop bij Wegener Media Fred van Domburg Scipio (die met pensioen is), die deze functie vanaf 2002 vervulde. Volgens Willem-Albert Bol van De Persgroep is er naast Van Domburg Scipio ‘slechts een kleine groep Wegener-medewerkers voor wie er een dubbelbaan was’ vertrokken. ‘Zij hebben een regeling aangeboden gekregen. Tijdens de integratie is er dus zeer beperkt gereorganiseerd.’ Om hoeveel mensen het precies gaat, wil Bol niet zeggen.
Locatie
De locatie binnen de nieuwe salesorganisatie is afhankelijk van de markt die door een salesteam bediend wordt. Corporate sales en digital sales development bevinden zich in Amsterdam. Regio sales, onder de aansturing van Ivo van de Velde, is verspreid over 9 regio’s en staat daarmee in direct contact met hun lokale klanten. Bol: ‘Daarnaast hebben we nog telesalesactiviteiten die over vier locaties verdeeld zijn. Deze activiteiten zullen sterk ontwikkeld gaan worden onder leiding van Nasser al Mawla.’
Cultuur
Bol zegt dat vanaf de formele goedkeuring door de ACM in februari is begonnen met de integratie. ‘Dit doen wij gefaseerd. De Persgroep Nederland en Wegener Media opereren in 2015 richting advertentiemarkt nog als twee aparte bedrijven, vanwege verschillen in systemen, processen en prijsbeleid. Met ingang van 1 januari 2016 opereren wij volledig als één bedrijf: De Persgroep Nederland. Met interne communicatie, enkele evenementen (groot en klein) en trainingen nemen wij mensen mee in de Persgroep-cultuur. Onze kernwaarden staan daarbij centraal: passie, ondernemerschap, willen winnen, onafhankelijk en integriteit.’
Wat er per 1 januari concreet gaat veranderen in het bewerken van de markt en het prijsbeleid, maakt De Persgroep later dit jaar bekend. ‘De harmonisatie van twee zeer verschillende aanpakken staat centraal. De Persgroep gaat wederom de positionering, het prijsbeleid en de productontwikkeling verder optimaliseren. Op verschillende niveaus zullen wij onze relevantie voor adverteerders verstevigen.’