Dat blijkt uit de vandaag vrijgegeven kwartaalupdate van de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland. Over het hele kwartaal werd er voor 348 miljoen euro omgezet aan digitale advertenties. Dit is een stijging van 10% ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2014.
Met een groei van 35% nemen video-advertenties een groter aandeel voor hun rekening binnen de display advertentiemarkt, terwijl de omzet op rich media-formaten een forse daling laat zien van 16%. Behalve een verschuivende voorkeur van adverteerders, speelt hier mee dat rich media-formaten steeds meer via het veilingmodel worden verhandeld, wat een drukkend effect heeft op de prijsvorming.
Mobile advertising de grote winnaar
Adverteren op mobiele devices groeit in het derde kwartaal liefst 45% ten opzichte van het jaar ervoor. Mobile display is nu goed voor 32% van alle display advertenties, wat neerkomt op een kwartaalomzet van 42 miljoen euro. Het grootste deel wordt geleverd op smartphone en tablet (56%), de rest betreft in-app advertising (44%).
Programmatic trading
De groei van programmatic trading zet door en komt op een plus van 46% ten opzichte van het derde kwartaal in 2014. Meer dan eenderde van alle display advertenties wordt inmiddels geautomatiseerd verhandeld. Ondertussen wordt het aanbod van beschikbare displayformaten die via programmatic trading worden verhandeld steeds completer. Werden de afgelopen jaren met name de traditionele banners programmatic verkocht, nu is er een sterke stijging van zowel rich media (+123%) als videoformaten (+254%) te zien.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!