Simone Versteeg, de pr-dame van Dell, repte zelfs van een ' groene persconferentie'.
Nou wat had Dell dan wel te melden?
Deze week is er een site live gegaan: re-generation, die een discussieplatform moet zijn.
Marcus Albers, environmental program manager van Dell zegt: 'De toekomst moet groen worden. Dat betekent dat we het gewoon beter moeten doen'.
Met name de datacenters en de servers vreten energie.
Herbert Smals, brand manager voor de zakelijke markt van Dell, had wat aardige cijfers:
'Van alle energieverbruik in de datacenters gaat de helft naar de koeling en de andere helft naar de processors zelf. Als je bedenkt dat gemiddeld slechts 20 procent van de servercapaciteit gebruikt wordt, dan is er nogal wat te winnen. In 2000 gebruikten de datacenters wereldwijd 30 miljard kilowatuur aan stroom. In 2005 steeg dat naar 60 miljard. Naar verwachting zal dat in 2010 120 miljard kilowatuur zijn.'
Zijn impliciete vraag: waar halen we die energie vandaan?
En er zal dus veel meer moeten gebeuren dan een beetje groen zijn om overeind te blijven. De prijs van stroom is de laatste vijf jaar wereldwijd enorm gestegen.
De honger naar rekenkracht en dus naar stroom neemt niet af. 'In Amsterdam kan er al geen datacenter meer bij, want de stroom is daar gewoon op', zegt Smals.
Hij zegt dat met name de grotere bedrijven steeds meer kijken naar het stroomverbruik van de apparatuur.
'De prijs van een gemiddelde ICT-plek is zo'n 1500 euro per jaar. Bovenop het ICT-budget komt nog gemiddeld 30 procent aan stroomkosten. In grotere bedrijven speelt de aanschafprijs van computer apparatuur nog maar een kleine rol. De desktop en alle andere producten moeten vooral steeds zuiniger worden. Want daar kunnen slagen worden gemaakt.'
Dell heeft zich als enige computerfabrikant gecommitteerd, zegt milieumanager Albers, om in 2008 echt carbon neutral te zijn.
Dell biedt consumenten ook de mogelijkheid om bij aanschaf van een Dell-product de oude spullen (mag elk merk zijn) op te laten halen voor recycling. Als men geen nieuwe Dell wil, maar wel de oude Dell kwijt wil, halen ze hem ook op.
Albers zegt dat het niet alleen de 'right thing to do' is, maar dat er ook zakelijke belangen een rol spelen.
'Als consumenten kunnen kiezen tussen apparatuur die vergelijkbaar is, maar de onze is groener, dan kiezen ze die van ons. En dat zal steeds vaker meewegen.
'Ook kijken jongeren steeds meer naar de groenheid van werkgevers. Willen we talent blijven aantrekken, dan moeten we er werk van maken.'
Hij zegt: 'Het is het ideaal van Dell to become the greenest technology company on the planet'.
De pers werd duidelijk gemaakt dat Dell werk maakt van groen zijn.
Dat betekent dat je de groenste producten moet hebben (lage energiekosten en makkelijk recyclebaar), maar ook de groenste productiewijzen. Albers vertelde dat toeleveranciers daar ook in mee worden genomen. Of liever gezegd: gedwongen worden om mee te doen.
'We geven ze elke drie maanden een rating op basis van hun impact op de omgeving. Als hun rating hoger wordt krijgen ze meer business van ons. Daalt hun rating dan voelen ze dat ook meteen in hun portemonnee.'
Dell's Plant a Forest programma is ook onderdeel van het groene plan.
Nederlandse klanten kunnen een bedrag van ? 1,50 per notebook en ? 4,50 per desktop doneren om het gebruik van electriciteit van hun computers te compenseren. De bedragen worden gebruikt om bomen te planten in professioneel begeleide herbebossingsprojecten. ABN Amro doet in Nederland mee aan dit programma.
En er is ? uiteraard - een nieuwe zakelijke desktop met een energieverbruik dat 78 procent lager ligt dan het type dat vervangen wordt.
Nog een paar verontrustende cijfers van Rene Kik van de Simsgroup, een recyclebedrijf van de IT-industrie, dat ooit onderdeel van Philips was.
'Op dit moment ligt het verbruik van aluminium in kilogram per hoofd van de bevolking in de VS op 29,3 kilo. In China is dat 3,4 kilo.
'De autodichtheid in stuks per 1000 inwoners is in de VS 800. In China is dat 16,2.
'Als China en India in 2030 per inwoner net zoveel grondstoffen zouden gebruiken als Japan nu, zouden die twee landen samen een complete planeet aarde nodig hebben om aan hun grondstofbehoefte te voldoen.
'Op dit moment verbruikt een Amerikaan gemiddeld zeker dertien keer zoveel olie als een Chinees en zelfs dertig keer zoveel als een Indiër om aan zijn consumptiebehoefte te voldoen. Als de Chinees en Indiër net zoveel olie zouden gebruiken als de Amerikaan, hebben alleen China en India dagelijks honderd miljoen vaten olie nodig, dat is meer dan de 85 miljoen vaten die de wereld als geheel nu verbruikt.
'Begrijp je het probleem?'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!