Overslaan en naar de inhoud gaan

De toekomst van marketing begint bij uzelf

Merkstrateeg Van der Waart geeft een aantal praktische handvatten om de toekomst van organisaties zo waardevol mogelijk te maken.
Joris van der Waart
Joris van der Waart

Door  Joris van der Waart
 

Om meteen uw verwachting te temperen: ik ga niet vertellen hoe de toekomst van marketing eruitziet. Wat ik wel beloof? Een aantal praktische handvatten waarmee u zelf een beeld kunt vormen van wat er in het verschiet ligt en wat daarvan mogelijk van waarde is voor uw klanten en uw bedrijf.

related partner content for mobile comes here

Observeer

De toekomst begint bij het ontwikkelen van een duidelijke, inspirerende visie. Visie gaat over zien en dat begint bij u als marketeer. Neem de tijd om goed te observeren. Wanneer u naar de wereld kijkt - en in het bijzonder de markt waarin u opereert - wat ziet u dan? Wat kunt u niet aanzien? En wat zou u willen zien? Een macro-economische verkenning (herinnert u zich de Destep-analyse nog?) en trendonderzoek - denk bijvoorbeeld aan de vrij te verkrijgen Future 100 van Wunderman Thompson en de Hype Cycle van Gartner - zijn hierbij van onschatbare waarde. Wat zijn de trends en ontwikkelingen die van cruciaal belang zijn voor uw markt, en welke kansen of bedreigingen brengen ze met zich mee?

Drink koffie

Kijk daarnaast naar de directe omgeving van uw onderneming. Ga zelf in gesprek met klanten; denk hierbij ook aan wensklanten of klanten die teleurgesteld zijn vertrokken. Drink een kop koffie met collega’s die dicht op de klant en op de markt zitten, zoals verkopers, medewerkers van de klantenservice en de receptionist. Wie zijn uw klanten? Wat gaat er in ze om? Met welke uitdagingen worden ze geconfronteerd? En welke wensen koesteren ze? Kijk ook naar uw concurrenten; waarin excelleren ze, wat kunt u van ze leren of wat kunt u – onder het mom van ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ - van ze overnemen

Formuleer een missie en visie

Als het gaat om het formuleren van een visie en een bijpassende missie dan is er een duidelijke trend waarneembaar. Naast bedrijven die zich richten op het 'betaalbaar en bereikbaar maken voor iedereen', ontstaan er steeds meer zogenoemde impactbedrijven. Dit zijn bedrijven die vanuit een diepgewortelde frustratie ontstaan. Ze zien iets wat ze niet aan kunnen zien en hebben het vermogen om zich een toekomst voor te stellen die beter is. Vanuit zo’n ideaalbeeld (visie) ontstaan de mooiste missies. Mijn definitie van missie is: wat is de opdracht die u zichzelf geeft om uw visie waar te maken? Om het verschil tussen visie en missie te duiden: als de visie ‘vrede op aarde’ is dan zou een bijpassende missie ‘het wereldwijd opsporen en vernietigen van alle wapens’ kunnen zijn

Wees betekenisvol en verantwoordelijk

Voorbeelden van bedrijven met een inspirerende visie en dito missie zijn Too Good To Go, Dopper en Ergon. De missie van Too Good To Go is om wereldwijd een einde te maken aan voedselverspilling door maaltijden te redden via een app. Dopper wil actief de hoeveelheid single-use plastic afval verminderen én streeft ernaar dat iedereen over de hele wereld toegang heeft tot veilig drinkwater. Ergon gelooft dat er werk is voor iedereen en ontwikkelt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar én in werk, met als bijkomend voordeel dat werkgevers concreet invulling geven aan sociaal en inclusief ondernemerschap.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van bedrijven die niet alleen van betekenis zijn voor hun klanten en medewerkers maar die ook hun verantwoordelijkheid nemen om grotere maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Ze denken daarbij verder dan hun eigen verlies- en winstrekening. Tony’s Chocolonely roept met hun missie ‘samen maken we 100 procent slaafvrij de norm in chocolade’ consumenten, concurrenten én alle betrokken spelers in de bedrijfskolom op om hier met elkaar serieus werk van te maken.

Dus, waar wacht u nog op? De toekomst van marketing begint bij uzelf. De toekomst van marketing begint nu.

Joris van der Waart (1975) is merkstrateeg bij Studio Lauda en docent Marketing aan Fontys Hogeschool. Hij heeft ruim 25 jaar ervaring op het gebied van marketing en is gespecialiseerd in merkidentiteit en merkpositionering. Joris is Register Marketeer (RM) sinds 2012.

Deze rubriek kwam tot stand in samenwerking met Nima.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in