Overslaan en naar de inhoud gaan

Welke KPI’s vinden CMO’s belangrijk? Merk merk merk!

CMO Report VIII | Welke KPI’s vinden CMO’s belangrijk om het succes van marketinginspanningen te beoordelen?
Marketeers die nadenken over hun KPI's
Marketeers die nadenken over hun KPI's
Marketeers die nadenken over hun KPI's
Marketeers die nadenken over hun KPI's

Elk jaar in september-oktober is het tijd voor een grote enquête onder marketeers, één van de belangrijkste doelgroepen van Adformatie. We brachten dat altijd onder de kop van ‘De Grote Marketing Enquête’. Maar zoals bijna niets hetzelfde blijft in marketing en communicatie, hebben we ook in dat onderzoek een majeure verandering doorgevoerd.

Ons onderzoek, dat we in samenwerking doen met Serviceplan Group (dat in Nederland actief is met haar House of Communication waar de bureaus Mediaplus, Serviceplan en Plan.Net onderdeel van zijn), heet nu CMO Report. We enquêteren daarvoor uitsluitend CMO’s of andere functionarissen die de hoogste marketingfunctie binnen een bedrijf bekleden. Maar liefst 68 topmarketeers vulden de enquête in.

Dit is iets wat we bij de Grote Marketing Enquête ook elk jaar weer wilden wilden; welke KPI’s worden belangrijk gevonden om het succes van marketinginspanningen te beoordelen. In alle eerlijkheid (‘oprecht’), staan veel verschillende KPI’s in vergelijkbaar aanzien, dus met de conclusies moeten we voorzichtig zijn. Anders dan de kop boven dit stukje doet vermoeden. Maar die slaat dan ook op de top vier van ‘belangrijkste KPI’s’. Dit is alles op een rijtje:

related partner content for mobile comes here

Hoe belangrijk zijn de volgende KPI's om het succes van marketinginspanningen te beoordelen?

Merkvoorkeur                    85%
Merkbekendheid               85%
Merkoverweging                83%
Merkwaarden                    83%
Conversie                         83%
Winst                                75%
Klantloyaliteit                     71%
NPS                                 65%
Marktaandeel                    60%

Als we heel erg ons best doen om hier iets in te zien, laten we het dan opvallend noemen dat marktaandeel en winst minder belangrijk zijn voor CMO’s dan ‘zachte merk-KPI’s’ (mogen we dat zeggen?) zoals bekendheid, voorkeur en overweging. Tegelijkertijd staat conversie op dezelfde hoogte als dat laatste rijtje…

Meer CMO Report coverage:

Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in