Welke KPI’s vinden CMO’s belangrijk? Merk merk merk!


Elk jaar in september-oktober is het tijd voor een grote enquête onder marketeers, één van de belangrijkste doelgroepen van Adformatie. We brachten dat altijd onder de kop van ‘De Grote Marketing Enquête’. Maar zoals bijna niets hetzelfde blijft in marketing en communicatie, hebben we ook in dat onderzoek een majeure verandering doorgevoerd.
Ons onderzoek, dat we in samenwerking doen met Serviceplan Group (dat in Nederland actief is met haar House of Communication waar de bureaus Mediaplus, Serviceplan en Plan.Net onderdeel van zijn), heet nu CMO Report. We enquêteren daarvoor uitsluitend CMO’s of andere functionarissen die de hoogste marketingfunctie binnen een bedrijf bekleden. Maar liefst 68 topmarketeers vulden de enquête in.
Dit is iets wat we bij de Grote Marketing Enquête ook elk jaar weer wilden wilden; welke KPI’s worden belangrijk gevonden om het succes van marketinginspanningen te beoordelen. In alle eerlijkheid (‘oprecht’), staan veel verschillende KPI’s in vergelijkbaar aanzien, dus met de conclusies moeten we voorzichtig zijn. Anders dan de kop boven dit stukje doet vermoeden. Maar die slaat dan ook op de top vier van ‘belangrijkste KPI’s’. Dit is alles op een rijtje:
Hoe belangrijk zijn de volgende KPI's om het succes van marketinginspanningen te beoordelen?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMerkvoorkeur | 85% |
Merkbekendheid | 85% |
Merkoverweging | 83% |
Merkwaarden | 83% |
Conversie | 83% |
Winst | 75% |
Klantloyaliteit | 71% |
NPS | 65% |
Marktaandeel | 60% |
Als we heel erg ons best doen om hier iets in te zien, laten we het dan opvallend noemen dat marktaandeel en winst minder belangrijk zijn voor CMO’s dan ‘zachte merk-KPI’s’ (mogen we dat zeggen?) zoals bekendheid, voorkeur en overweging. Tegelijkertijd staat conversie op dezelfde hoogte als dat laatste rijtje…
Meer CMO Report coverage:
Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid