Premium

Is de consument in voor een utopische tandenborstel?

De Unico smartbrush: Top of Flop?

Tekst: Annemarijn Koedam*

Met de Unico smartbrush heb je voortaan binnen drie seconden je gebit compleet gereinigd. Je stopt ‘m simpelweg in je mond, doet ondertussen je haar goed en de Unico reinigt je tanden optimaal. Je hoort ‘m nauwelijks en hij is stukken hygiënischer dan welke tandenborstel ook. Klinkt als een utopie?

Dat we goed moeten poetsen weten we wel, maar of we hier de tijd voor willen nemen is een andere vraag. Toch zegt slechts een derde van de ondervraagden tandenpoetsen een gedoe te vinden. De Unico speelt dus niet direct in op een herkenbare behoefte.

Onbekende uniciteit

Niemand kent de Unico, niet gek aangezien het een product van een startup uit Italië is. Enthousiast is men wel, ongeveer twee derde ziet het product wel zitten, vooral bezitters van elektrische tandenborstels.

Er bestaan volgens deelnemers in ieder geval geen andere producten zoals Unico, dus uniek is het product zeker. Dit is ook een valkuil, want het maakt mensen onzeker over de werking. Zo gelooft net geen derde dat de Unico je tanden in drie seconden schoon maakt. Over de kwaliteit is men minder sceptisch, slechts 12 procent denkt dat de kwaliteit tegenvalt. Ook met de hygiëne zit het wel goed, 39 procent gelooft dat de Unico hygiënischer is dan traditionele tandenborstels.

De onzekerheid over de werking zorgt ervoor dat bijna driekwart van de deelnemers het product eerst een keer wil proberen voordat ze het zouden kopen. Na het zien van het prijskaartje à 119 euro blijven met name de elektrischetandenborstelbezitters enthousiast. Het zou de betrouwbaarheid ten goede komen als de Unico via tandartsen wordt aanbevolen. Een kwart geeft aan alleen producten te kopen die worden aangeraden door een tandarts.

Het lijkt erop dat als de Unico zich eerst moet bewijzen. Alleen online verkopen lijkt dus geen goed idee. Het geven van demonstraties in winkels en inschakelen van specialisten als tandartsen kan bijdragen aan de geloofwaardigheid. Kortom, een voorzichtige Top.

Annemarijn Koedam is research consultant bij SAMR Marktvinders*

Over het onderzoek
Voor deze concepttest zijn in december 2017 113 Nederlanders online ondervraagd.
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie