Ex-bondscoach Louis van Gaal werd overladen met complimenten tijdens dit WK: het genie, het meesterbrein, Louis van Geniaal en nog vele andere loftuitingen vielen Aloysius Paulus Maria van Gaal ten deel de afgelopen weken. En terecht. Hij laat een compleet team van 23 individuen als een machine opereren, benut van elke speler zijn sterkste punten en maakt van de aanwezige zwakte een kracht. Wat kunnen wij als communicatieprofessionals leren van Louis van Gaal?
Hoewel het altijd vermakelijke televisie oplevert als Van Gaal wordt geïnterviewd, verstaat de beste man zijn vak als het aankomt op communicatie. Zoals vicevoorzitter Edward Woodward van Manchester United dit weekend zei: “Ik vind hem persoonlijk erg hartelijk. Hij communiceert helder en direct.” Van Gaal als communicatiegoeroe, kan het nog mooier? Hieronder volgen tien lessen waarom deze rol hem op het lijf is geschreven en waar iedere communicatiespecialist wat van kan leren
Les 1 – Wees charmant – Hoe breng je een pertinent lastige boodschap toch vriendelijk? Probeer een glimlach. Vind je een vraag dom? Geef dan tenminste het juiste antwoord en verkoop het geheel met een mieterse uitstraling. [Op basis van een vraag van een Engelse verslaggever over de geruchten van zijn indiensttreding bij Manchester United tijdens Oranjes trainingskamp ter voorbereiding op het WK. Vanaf 47 seconden.
Les 2 – Wees trots – Prijs de grootsheid van je organisatie. Haal boegbeelden aan en wees trots op de beschikbare middelen. Daar zijn we volgens mij überhaupt niet zo goed in, in ons kleine kikkerlandje: boegbeelden en helden eren. Vandaag ben je even held, drink je een biertje in het Holland Heineken House en morgen doen we gewoon maar weer héél snel normaal. Op basis van de eerste persconferentie van Louis van Gaal bij Manchester United.
Louis van Gaal's first press conference as Manchester United manager
Les 3 – Wees voorbereid – Een goede prestatie geleverd, winst behaald of een geslaagde campagne gehad? Het kwam altijd door de voorbereiding! Ik herhaal het komt altijd door de voorbereiding. Op basis van de persconferentie van Louis van Gaal na afloop van Nederland – Costa Rica vanaf 2 minuten en 38 seconden.
Les 4 – Wees beschermend - Een wat mindere prestatie geleverd, verlies geleden of geen enkele doelstelling weten te behalen van de door je zo geïnitieerde campagne? Wijs op de (on)geluksfactor. Hoe goed je je ook voorbereid dit resultaat had je nooit kunnen voorspellen. Op basis van Louis van Gaal na afloop van Nederland – Argentinië vanaf 44 seconden.
http://nos.nl/wk2014/artikel/673028-van-gaal-fantastisch-gepresteerd.html
Les 5 – Wees een kameleon – Wees de kameleon: pas je altijd aan, aan de situatie. Heb je een team dat heel goed is in kopiëren, maar minder in creativiteit.? Gooi het compleet om. Per direct. En laat ze geloven dat ze de beste zijn in kopiëren. Ook dat is belangrijk. Maar dat komt in de volgende les aan bod. Op basis van één van de vele interviews over het nieuwe speelsysteem van Oranje.
Les 6 – Wees vol vertrouwen – Heb het volste vertrouwen in eigen kunnen. Want wat er ook te communiceren of te vermarkten valt, jij bent er de absolute koning in! En de rest op de communicatiegang ook, want je doet het met het hele team. Maar dan loop ik al vooruit op les acht. Op basis van onder andere de huldiging in München.
Les 7 – Wees voorzichtig – Klap niet gelijk uit de school als je met iets vervelends wordt geconfronteerd. Laat een storm of een nare opmerking eerst even landen. Slik even en geef dan pas antwoord. Op basis van het interview van Jack van Gelder met Louis van Gaal na afloop van Nederland – Chili met daarin de befaamde gouden pik vraag.
Les 8 – Wees complimenteus - Deel complimenten uit naar iedereen in het team en dus niet alleen individueel. Hoe beter het team functioneert, des te beter het resultaat uiteraard. Op basis van Louis van Gaal na afloop van Nederland – Costa Rica vanaf 44 seconden.
Les 9 – Wees enthousiast – Combineer je complimenten met enthousiasme, dan landt het compliment natuurlijk nog beter. Sowieso is enthousiasme heel erg belangrijk in communicatieland. Als je niet voor je vak leeft, kun je immers beter wat anders gaan doen. Met enthousiasme breng je ons vak onder de aandacht en weet je er ook nog (niet onbelangrijk) centjes mee te verdienen. Op basis van fragment tijdens training WK voorbereiding in Hoenderloo. In zijn geheel te aanschouwen.
Les 10 – Wees vernieuwend – Heeft nog nooit iemand van een bepaalde uitspraak, communicatiemiddel of netwerk gehoord, maar jij wel? Draag het uit en overtuig iedereen van deze wijsheid. Communicatie is namelijk nooit saai en is constant in ontwikkeling. Voorop lopen is beter dan achter de grote menigte aan hobbelen. En wellicht leidt dat wel tot taalvernieuwing, zoals zo vaak bij Louis van Gaal. Op basis van interview met Duitse pers. Ook dit fragment doet het uitstekend in de volledige lengte.
http://nos.nl/video/134317-van-gaal-loffel-an-loffel.html
Erik Janson is werkzaam bij Lewis PR als digital consultant.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!