Cosmeticabedrijf Lush keert 'schadelijke' sociale media de rug toe

Lush zet (bijna) al zijn online accounts op non-actief totdat de platformen veiliger zijn voor gebruikers.

Waar de hele wereld het publiek bombardeert met aanbiedingen voor Black Friday, beweegt Lush richting de andere kant van het spectrum. Het cosmeticamerk trekt zich vanaf de internationale kortingsdag terug van alle sociale platformen. Vanaf 26 november doet Lush niets meer met Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en TikTok, naar eigen zeggen tot 'deze platformen hun gebruikers een veilige omgeving kunnen bieden.'

Lush zet al zijn accounts, inclusief die van haar winkels en oprichters, op non-actief en doet dit in alle 48 landen waar het bedrijf actief is. De Lush-kanalen hebben veelal tienduizenden tot honderdduizenden volgers per account. 

Bedrijf stopte al eerder (zonder succes)

Overigens stopt Lush niet voor het eerst met sociale media. In 2019 was het bedrijf ook al 'klaar met algoritmes' en stopte het per direct met zijn social media-accounts. Waarna het cosmeticamerk toch weer terugkeerde. 

Deze keer is het anders, zeggen de oprichters van Lush. De grens is voor het bedrijf bereikt na berichten van Facebook-klokkenluiders. De bekendste, Frances Haugen, werkte twee jaar bij Facebook. Zij hing in oktober de vuile was buiten over dat Facebook niet openstond om initiatieven door te voeren die het platform veiliger kunnen maken. Facebook deed Haugens beweringen af als 'niet zo logisch.'

Lush denkt daar dus anders over en is ook ontevreden over hoe TikTok en andere sociale netwerken hun gebruikers behandelen. Het bedrijf stopt met zijn sociale media tot de platformen actie ondernemen om hun miljarden gebruikers beter te beschermen tegen nepnieuws, oplichting, haatzaaien en andere problemen. De belofte om pas terug te keren als de platformen 'hun gebruikers een veilige omgeving kunnen bieden' is nogal vaag, waardoor het onduidelijk is hoelang het merk stopt met sociale media. 

Lush 'blijft zoeken' naar manieren om contact te houden

Lush zegt niet te stoppen met YouTube, blijft een nieuwsbrief hanteren en is ook per telefoon en de eigen website bereikbaar. In een statement meldt het bedrijf: 'we beloven niet helemaal ‘asociaal’ te worden. We blijven zoeken naar manieren om contact te houden, we zullen werken aan betere kanalen en we gaan ons richten op oudere, beproefde methoden.' 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie