De groene en blauwe vinkjeslogo’s op veel etiketten lijken misschien een handig hulpmiddel voor het kopen van gezonde voeding. Maar in de praktijk hebben consumenten er helemaal niets aan, aldus de consumentenbond, die er onderzoek naar deed.
De consumentenbond pleit dan ook voor afschaffing van deze duurzame logo’s op verpakkingen.
De bond ondervroeg een panel van 1057 mensen. De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek op een rij:
De grootste verwarring van consumenten zit in het verschil tussen het groene en blauwe vinkje. 45 procent van het panel denkt dat het groene betekent dat een product gezond is, en dat het blauwe aangeeft dat een product duurzaam is.
Schijf van Vijf
Volgens 25.5 procent van de ondervraagden staat het groene logo op producten die het gezondst zijn van alle producten in dezelfde productgroep. Dat is dus niet waar. Groene vinkjes kunnen alleen gegeven worden aan producten die in de Schijf van Vijf passen, de andere krijgen het blauwe vinkje.
En de grootste groep consumenten (27,1 procent) antwoordt op de vraag ‘waar staat het blauwe logo voor’ dat dit product milieubewust is en daarom bewust kan worden gekozen. Het juiste antwoord echter is dat deze producten voldoen aan de voedingskundige eisen van de specifieke productgroep.
Helpt het Vinkje consumenten gezonder te laten eten? Ja, zou je kunnen concluderen, want 40 procent stelt dat het Vinkje nuttige informatie geeft. Echter, slechts 18 procent weet het verschil tussen het groene en blauwe logo.
Volgens de consumentenbond heeft geen enkel onderzoek aangetoond dat het Vinkje een positieve invloed heeft op ons eetgedrag. Het enige onderzoek dat dit wel aangeeft, is gebaseerd op uitspraken van de levensmiddelenindustrie. Maar laat deze industrie net direct betrokken zijn bij het beheren en ontwikkelen van deze vinkjes. De consumentenbond ziet het logo daarom liever verdwijnen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!