Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde onderzoek ‘Make sustainability your business’ van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) onder 1.100 Nederlandse consumenten. Reden is de vele keurmerken die Nederland rijk is, Het onderzoek wijst uit dat consumenten in veel gevallen niet weten wat bepaalde keurmerken garanderen. PwC stelt dat toezeggingen op verpakkingen op het gebied van gezondheid, veiligheid, ethiek en milieu transparanter en onderling beter vergelijkbaar zouden moeten worden. Daarvoor is meer samenwerking tussen retailers en producenten nodig.
Volgens het onderzoek koopt ruim een vijfde van de consumenten ‘bewust’: zij zijn zich in zekere mate bewust van het duurzame karakter van de producten die in hun winkelwagen belanden. Vooral jongere, hoger opgeleide consumenten zijn meer LOHAS (Lifestyle of health and sustainability) georiënteerd: zij hebben een positievere houding richting duurzame producten. Van deze consumenten heeft maar liefst 82% in de week voorafgaand aan het onderzoek een product aangeschaft met een duurzaamheidkeurmerk.
Van de consumenten vindt 35% dat retailers te weinig duurzame producten aanbieden. Onder LOHAS-consumenten geldt dit zelfs voor 54%. PwC verwacht dat een ruimer aanbod aan duurzame producten een positief effect zal hebben op het gehele marktaandeel van duurzame aankopen.
Retailers die niet inspelen op de groeiende vraag van consumenten naar LOHAS-producten, riskeren volgens PwC een significante markt mis te lopen. Uit het onderzoek blijkt dat LOHAS-consumenten duurzaamheidaspecten van producten bijna even belangrijk vinden als prijs en kwaliteit. Onder consumenten is twee vijfde bereid meer te betalen voor duurzame producten. Onder LOHAS-consumenten is dit deel nog groter, namelijk tweederde. Echter, ondanks dat veel consumenten bewuster gaan kopen en bereid zijn er meer voor te betalen, vindt 60% de huidige prijs voor duurzame producten te hoog.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!