Dat blijkt uit onderzoek van Accenture. Het onderzoeksbureau ondervroeg 24.000 consumenten in 24 landen.
Maar het is ook zo dat 40 procent aangeeft een fitnesstracker in de komende vijf jaar te willen kopen, en 41 procent wil op termijn wel een smartwatch.
CES
Tijdens het CES, dat van 6-9 januari plaatsvindt in Las Vegas, sprak de managing director, media en technologie van Accenture over de daling van geplande aankopen van traditionele technologie zoals tablets (van 44 procent in 2014 naar een verwachte 38 procent in 2015), smartphones (van 57 procent naar 54 procent), en hdtv's (van 44 naar 36 procent).
Nieuwe marktcategorieën
Hij gaf aan dat Accenture verwacht dat het internet der dingen (‘the internet of things’) verantwoordelijk zal zijn voor de groei in de bredere consumentenelektronicamarkt de komende jaren. Dit omdat er steeds meer producten komen die connected zijn. Vooral ook in nieuwe marktcategorieën als gezondheidszorg, beveiliging en automatisering in en rondom het huis.
41 procent is geïnteresseerd in deze vorm van beveiliging en denkt erover om dit binnen vijf jaar aan te schaffen.
39 procent heeft interesse in slimme thermostaten, 35 procent denkt binnen vijf jaar een 3D-printer of een slimme bril aan te schaffen.
Connected auto
Hij voorspelt ook dat de auto een verlengde van de smartphone gaat worden en een integraal onderdeel van het internet der dingen. 37 procent van de ondervraagde consumenten is geïnteresseerd om binnen vijf jaar een ‘connected’ auto te kopen. Eentje die je kan vertellen wanneer voor het laatst de motor draaide, een auto die je makkelijk kunt terugvinden op het parkeerterrein en zelfs informatie over je creditkaart met je kan delen.
33 procent geeft aan dat makkelijk gebruik van de apparaten de belangrijkste factor is in de keuze voor een slim apparaat. 29 procent zegt dat het gaat om de features en functies. 28 procent gaat voor een vertrouwd merk.
Merk is belangrijk
Accenture meldt in het onderzoek dat in de consumententechnologie-industrie innovatie en differentiatie natuurlijk heel belangrijk zijn, maar merk is net zo belangrijk.
49 procent van de consumenten kopen hun smartphone op bases van merkvoorkeur, 32 procent wil een smartphone kopen van hetzelfde merk als waar ze andere devices van hebben.
‘A positive feeling about a company’s brand is a key selection criterion when consumers purchase new devices’, aldus Accenture.