‘Als Business Executive Officer ben ik verantwoordelijk voor alle culinaire producten; de avondmaaltijden kun je simpelweg zeggen. Daaronder vallen de merken Maggi en Garden Gourmet.
'Daarnaast ben ik verantwoordelijk voor het Marketing Communicatie, Media & Digital-team. In die laatste rol fungeren we als interne consultant voor alle afdelingen van Nestlé. Dus ook koffie, chocolade en diervoeding.’
‘Het mooie van een A-merk is dat er vaak een enorme historie en prachtig verhaal achter schuilgaat. Maggi bijvoorbeeld bestaat al meer dan 125 jaar.
'Een rijke geschiedenis van vallen en opstaan waarin we een jarenlange leerervaring hebben opgebouwd. Die kennis en ervaring zie je vandaag de dag terug in de kwaliteit van de producten die we onder deze A-merken voeren.’
‘Je hebt klanten zoals Albert Heijn, Aldi en Lidl direct bij een voedingsmiddelenleverancier als Nestlé inkopen. Daarnaast ontwikkelen retailers producten ook vaak met een derde partij. Dat zijn de eigen merken of huismerken.
Als het bij Aldi of Lidl in de schappen ligt, noem je dat een hard discount-merk. En private label is dan een soort verzamelnaam voor die eigen merken en huismerken.’
‘Ik denk dat het allereerst de strategie van de retailers zelf is. Je ziet dat onze klanten Albert Heijn en Jumbo daar ook meer focus op leggen. Zeker aan de verskant doen retailers veel moeite om met nieuwe versproducten hun klanten te verrassen en daarmee een unieke formule neer te zetten.
'Daar waar wij als A-merk natuurlijk graag onderscheidend willen zijn ten opzichte van concurrerende A-merken, wil Albert Heijn zich natuurlijk ook onderscheiden van Jumbo, en Jumbo weer van Plus, enzovoort.
'Het positieve aan deze ontwikkeling is dat supermarkten meer dan ooit met elkaar concurreren op relevantie en onderscheidend aanbod, in plaats van op het aloude prijs.’
‘We zijn ruim tien jaar geleden begonnen met het verlagen van zout in Maggi, omdat we zien dat de zoutbehoefte nu anders is dan vroeger.
'Bovendien moeten we voldoen aan de 6 gram per dag-norm van de Wereldgezondheidsorganisatie. In 2025 gaan we zelfs naar 5 gram per dag. Hier zijn we al naartoe aan het werken. We lopen dus eigenlijk voorop.’
‘Nee, dat vind ik niet. Incrementele innovatie is zeer waardevol om eet- en leefgewoonten te veranderen. We zijn niet alleen stap voor stap bezig met zoutverlaging, maar ook in onze chocoladeproducten reduceren we de hoeveelheid suiker door holle suikerkorrels te ontwikkelen. Dat is echte, belangrijke innovatie als je het mij vraagt.’
‘Bij Nestlé stellen we onszelf vragen als: hoe gaan we met elkaar op de lange termijn de hele wereld voeden? Tegelijkertijd luisteren we ook goed naar mensen die onze producten consumeren.
'Als je die twee werelden samenbrengt, kom je tot de juiste innovatievraagstukken. Zoals de Incredible Burger van Garden Gourmet, een internationale innovatie die binnenkort in het vleesvervangerschap van de supermarkt ligt.
'We begrijpen dat we mensen naar plantaardige voeding moeten krijgen, maar we snappen ook dat ze gehecht zijn aan een stukje vlees.’
‘Vooral via digitale kanalen zullen we zichtbaar zijn. Maar ook gewoon door het te laten proeven.’
‘De juridische weg is natuurlijk door patent aan te vragen om onze innovaties te beschermen. Maar ik vind het belangrijker dat we mensen bewust maken van de wereld die achter A-merken schuilgaat.
'Mensen kiezen op basis van waarde voor hun geld. Het is aan ons om die waarde goed over te brengen. Die waarde zit bijvoorbeeld ook in het werk dat we in onze keten doen.
'Denk aan initiatieven op het gebied van duurzaamheid voor onze koffie- en cacaoboeren, die we ook transparant op onze websites vertellen.’
‘Ik realiseer me dat het heel lang is, maar zo voelt het niet. Nog elke dag ben ik geboeid door het werk dat ik bij Nestlé doe, dus deze stoel voelt nog steeds heel comfortabel.’
‘Als ik het moet samenvatten, dan is dat ik bij Nestlé de kans heb gekregen om een heel grote variëteit aan dingen te doen. Die ontwikkeling in de breedte heeft me tot een completer mens en marketeer gemaakt.’
‘Al vanaf mijn tienerjaren ben ik een enorme fan van Dave Grohl (voorman van de band Foo Fighters, red.) Ik heb van hem geleerd om altijd optimistisch en dicht bij mezelf te blijven.’
‘Wij gaan vaak bij mensen thuis koken en eten. Een aantal jaren geleden was ik bij een moeder die zich realiseerde dat haar kindjes te zwaar waren en die probeerde daar wat aan te doen.
'Toen ze vervolgens de tafel ging dekken, kwam ze met een enorme pot appelmoes aanzetten die ze als groente beschouwde. Ook voegde ze nogal wat boter aan haar gehaktballen toe omdat ze ergens had gelezen dat boter heel goed is voor vitaminen en mineralen.
'Dat brak mijn hart wel een beetje. Ik zag een moeder die vanuit alle moederliefde erg haar best deed om het juiste te doen, maar gewoon niet over voldoende informatie en kennis beschikt.
'Wij moeten dus zorgen dat deze mensen hulp krijgen. Daarbij kunnen pakjes en zakjes bijvoorbeeld nog steeds belangrijke hulpmiddelen zijn.
'Als moeder voel ik me ook erg verantwoordelijk om producten te ontwikkelen die mensen kunnen helpen om hun kinderen gezond en gelukkig groot te brengen.’
Eke maand interviewen Klaas Weima en Joris Bellemakers van creatief marketingbureau Energize een prominente marketeer over zijn of haar visie op marketingcommunicatie in het ‘post-digital tijdperk’. Beluister hier de podcast met het volledige interview.