Voor de nieuwste editie van dit onderzoek onder 35.000 consumenten in 36 landen werd dit keer een speciale sectie gereserveerd voor de Olympische Spelen in Londen. Hoe staat de consument tegenover sponsoring van de Spelen? De meningen zijn verdeeld. In Nederland is 65% van de bevolking zich ervan bewust dat sponsoren nodig zijn om de Spelen mogelijk te maken. Het grootst is het begrip voor deze noodzaak in Colombia, de Filipijnen, Venezuela, Mexico en Zuid-Afrika, met meer dan 75%. In Zweden, Zuid-Korea, Hong Kong en Denemarken kan minder dan de helft van de bevolking zich erin vinden dat sponsoring onontbeerlijk is.
Toch zijn het niet deze landen waarin men zich ergert aan de hoeveelheid reclame en bedrijfslogo’s tijdens de Spelen. Alleen in Australië, Frankrijk en India ligt de irritatie hoog, en dan nog altijd onder de 50%. De Chinezen zijn het meest tolerant: van deze ruim 1 miljard kijkers vindt ‘slechts’ 15% de hoeveelheid reclame vervelend. 10% van de Chinezen geeft zelfs toe dat zij een beter gevoel krijgen bij een merk als het de Spelen sponsort. Hierin staan ze niet alleen. Ook in Turkije, Indonesië, Peru en de Filipijnen draagt zichtbaarheid rond de Olympische Spelen positief bij aan het gevoel bij een merk.
In Nederland zijn we met 38% licht bovengemiddeld kritisch over de mate waarin we tijdens het kijken naar dit sportevenement geconfronteerd worden met de commercie. Waar gemiddeld 26% van de wereldbevolking wel open staat voor beïnvloeding door sponsors, zijn de ondervraagde Nederlanders het meest overtuigd van hun immuniteit hiervoor: slechts 7,6% van ons denkt een beter gevoel te krijgen over sponsorende merken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!