Deze week organiseerden BVA en DLA Piper het event ‘No washing, no hushing’ om bedrijven aan te moedigen om hun rol in positieve verandering te omarmen. Met strengere regels omtrent duurzaamheidsclaims en een groeiende kritiek op greenwashing, zijn bedrijven voorzichtiger geworden met hun communicatie. Terwijl BVA het belang erkent van het waarborgen van de juistheid van claims, willen ze voorkomen dat deze voorzichtigheid de broodnodige transities vertraagt.
Uit onderzoek onder marketeers blijkt een sterk geloof in hun vermogen om bij te dragen aan positive change. Maar liefst acht van de tien gelooft dat hun sector een fundamentele verandering zal doormaken, terwijl driekwart vindt dat hun huidige marketingpraktijken niet duurzaam genoeg zijn. Bovendien is bijna iedereen van mening dat marketeers meer moeten durven en experimenteren om echte verandering te bewerkstelligen.
Blauwdruk
In samenwerking met strategie- en duurzaamheidsexperts Jasper Bronner en Willem van der Schoot ontwikkelde BVA een blauwdruk om impactvolle en duurzame innovaties te realiseren. Deze blauwdruk biedt bedrijven de mogelijkheid om op een gestructureerde manier impactvolle ideeën te ontwikkelen, te testen en te implementeren.
Henriette van Swinderen, directeur van bvA, benadrukt het belang van de aanpak en zegt dat het doel is om concepten te ontwikkelen met aantoonbare duurzaamheidsvoordelen. ‘Op die manier willen we voorkomen dat discussies over greenwashing ontstaan en het maken van goed onderbouwde claims ingewikkeld wordt.’
BVA-leden kunnen zelfstandig aan de slag met deze aanpak of deelnemen aan de ‘24 van 24 Challenge’, waarin ze onder begeleiding van experts binnen 24 uur werken aan concrete concepten voor positive change. Henriette van Swinderen hoopt dat veel merken deze uitdaging aangaan en zo hun positieve impact kunnen vergroten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!