Luc Versluis, Marsha de Jongh en Miguel Moscoso van de Universiteit van Amsterdam (zie foto hieronder met twee van de drie) zijn de winnaars geworden in de categorie ‘branding’ van de L’Oréal Brandstorm. Dat is een business game die L’Oréal jaarlijks organiseert in 45 landen wereldwijd. Het beautymerk zegt dat de Brandstorm door de jaren heen een populair onderdeel is geworden van masteropleidingen in business en marketing. Het UVA-team bedacht een ‘on the go’-product voor mannen met een druk en sociaal leven, een haarverzorgingsproduct dat shampoo en styling combineert ‘in een handige spray’. L’Oréal: ‘Het team won deze categorie omdat ze goed onderzoek hebben verricht, aansluiting vonden bij de bestaande Men Expert-lijn en een krachtige presentatie gaven.’
Nico
In de categorie ‘technologie’ (nieuw dit jaar), wonnen Sofia Perera, Nadine Quambusch en Nicole Morgan van de Erasmus Universiteit (foto boven dit artikel). Zij bedachten ‘Nico’, een virtueel persoon waar de consument live mee kan chatten en advies aan kan vragen. Daarnaast geeft Nico consumenten de links om direct producten te bestellen. L’Oréal: ‘Een idee waar de jury niet omheen kon.’
De directeur van L’Oréal Nederland, Jean Charles Bondy, spreekt een grote waardering uit voor het vermogen van de studenten om innovatie ‘echt’ te omarmen. Bondy: ‘Technologie speelt in onze industrie een grote rol omdat we revolutionair willen zijn als het aankomt op innovatie.’
Brandstorm-presentatie
Meer dan een game
L’Oréal ziet de Brandstorm niet alleen als een business game voor studenten, maar ook als een middel om studenten te rekruteren. Jaarlijks vinden wereldwijd meer dan 150 studenten via Brandstorm een baan bij L’Oréal. Ook de HR-directrice van het bedrijf, Eva Szreder, legt de nadruk op innovatie: ‘Voor mensen die bij L’Oréal willen werken, is het belangrijk dat ze de digitale wereld begrijpen. Dit geldt voornamelijk voor marketingfuncties maar ook voor stagiaires. Wij zijn een modern bedrijf dat mensen zoekt die nieuwsgierig zijn naar alle nieuwe manieren om consumenten beter te begrijpen en te informeren. Op dit vlak is nog een inhaalslag te behalen.’
Finale
Tijdens de regionale halve finale op 3 mei zullen de studenten het op moeten nemen tegen andere West-Europese landen. Wie dat wint staat op 15 juni in de wereldwijde finale in Parijs.