McDonald's verloor het alleenrecht op gebruik van de aanduiding ‘Big Mac’. De Europese waakhond voor intellectueel eigendom, EUIPO, vindt dat McDonald’s onvoldoende gebruik heeft gemaakt van het merk voor goederen en diensten die ooit waren geregistreerd, zoals cakes, koekjes, chocolade en thee.
Het verliezen van het alleenrecht is gênant voor de fastfoodgigant, die volgens merkenjurist Bas Kist in de Volkskrant zijn huiswerk gewoon niet goed had gedaan. Voor Burger King was dit een buitenkansje.
De hamburgerketen heeft er een kunst van gemaakt om McDonald’s waar mogelijk te pesten, wat het zich als kleiner uitdager in de markt kan permitteren.
Zo bood het McDonald’s twee jaar geleden aan om op de Dag van de Vrede een gezamenlijk pop-up restaurant te openen om er de McWhopper te verkopen, een kruising tussen de Whopper en de Big Mac. McDonalds stond klem : of als marktleider meedoen met een initiatief van de kleinere concurrent, of flauw zijn en weigeren. Het koos voor het laatste.
Met Halloween vorig jaar besloot Burger King zijn bezoekers ‘echt de stuipen op het lijf te jagen’ en bouwde een restaurant in New York om tot ‘de geest van McDonald’s’.
In Duitsland kaapte Burger King de voorpremière van Stephen Kings "It" omdat 'de clown deed denken aan de mascotte van onze grootste concurrent’. Burger King maakte van de horrorfilm ‘de langste Burger King-spot ooit’.
Nu was er dus de uitspraak over alleenrecht op het gebruik van ‘Big Mac’. Burger King besloot een nieuw merk te introduceren: Not Big Macs. Afgelopen weekend kregen bezoekers in Stockholm het speciale hamburgermenu te zien, dat niet zozeer uit nieuwe gerechten bestond, maar wel uit nieuwe namen en omschrijvingen.
Daaronder: 'Like a Big Mac but actually big' of 'Kind of like a Big Mac but juicier and tastier' en in het groot: Big Mac-ish but flame-grilled of course'.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!