De regelgeving wordt verscherpt naar aanleiding van de Oreo-zaak in november 2014. Het koekjesmerk van Mondelēz International vroeg vloggers mee te doen aan de 'lick race' ter promotie van hun nieuwste koekje, maar voor de kijkers bleek het onduidelijk of er sprake was van een advertentie.
Mondelēz reageerde op de aanklacht met het argument dat 'de grenzen tussen advertising en content te vaag waren'. De ASA gaf de snackfabrikant daarin gelijk, waarop de toezichthouder van de advertentiebranche een aantal nieuwe regels opstelde. De richtlijnen moeten nog wel besproken worden met de andere toezichthouders IAB, ISBA en de IPA.
De nieuwe regelgeving moet vloggers meer vertrouwen geven bij hun onderhandelingspositie en moeten helpen om de goede vertrouwensband tussen vlogger en kijker in stand te houden.
De scherpere regels gelden voor sponsorships, advertorial vlogs, vloggers die producten promoten en merken die vloggers gratis producten toesturen.
Bron: MarketingWeek
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!