IDG, de uitgever van onder meer Webwereld, CIO en Techworld, laat bedrijven voor 2.400 euro per jaar onbeperkt persberichten aanleveren om deze vervolgens naar voren te schuiven als er gerelateerd nieuws op Webwereld is. Slechts twee procent van alle persberichten wordt immers gebruikt, zo stellen zij. Nu kunnen ze dus het nuttige (geld verdienen) verenigen met het informatieve.
Geen censuur meer, geen selectie door journalisten, wie betaalt informeert en dat op zijn eigen manier. In de gedrukte media heette dat tot voor kort een advertorial. Online mag dat nu onbeperkt omdat het medium immers geen fysieke beperkingen kent. Zie daar je SEO-kansen!
Dat uitgevers innoveren en de grenzen van 2.0-communicatie opzoeken begrijp ik. Doen wij ook met bijvoorbeeld persberichten met tags, SEO-woorden en foto’s en video. Verschil is echter dat het in ons geval wel persberichten blijven. Niet te commercieel om de journalist een objectieve blik op het nieuws te verschaffen, precies zoals we dat al jaren doen. Maar wat is nu de functie van een persbericht als ze straks betaald geplaatst worden?
IDG spreekt over persberichten maar heeft het mijns inziens over advertorials ofwel reclameberichten. Het voelt ook een beetje alsof ze persberichten hiermee afdoen als verkapte reclame.
Bedrijven die zich nu gaan richten op dit publicatiekanaal zullen zeker geen neutraal verwoord persbericht insturen. Immers, je betaalt er toch voor! Dit nieuwe kanaal zal op den duur met name gebruikt worden voor gelikte 2.0-advertorials, compleet met call to action en linkjes naar het verdere assortiment…zeker geen gewone persberichten dus. Of komt er misschien een IDG-jury? Misschien niet zo’n gek idee. Een nieuw kanaal om doelgroepen te bereiken, is in ieder geval geboren. Ik ben benieuwd naar de levensvatbaarheid in deze wereld waarin alles meetbaar is.
Feit blijft dat dit een interessante ontwikkeling is waarbij bedrijven zichzelf bij een groot publiek kunnen presenteren. Start-ups kunnen zich direct volwassen presenteren en en passant meeliften op de Google Pagerank van populaire nieuwssites. En bedrijven met weinig nieuws of nieuwswaarde kunnen hun eigen nieuwslawine creëren en zo laten merken dat ze bestaan…
PR, of als je wilt PR 2.0, wordt een steeds mooier vak door alle nieuwe en (social) media-kanalen die er nog steeds bijkomen. Daar hebben we nu dus een nieuwe telg bij: de adverpersberichten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!