A.s.r. startte deze week de campagne ‘Duurzaam schadeherstel’. De bedoeling daarvan is om klanten bewust te maken van milieuwinst wanneer ze daarvoor kiezen. Dus niet de hele parketvloer vervangen als er maar een paar delen zijn kromgetrokken en ook niet een heel nieuw natuurstenen aanrecht laten komen, maar gewoon de barst repareren. Het lijkt nogal wiedes, maar a.s.r. ziet dat de meeste schade in en om het huis vaak nog wordt hersteld door het hele product te vervangen of te repareren met nieuwe onderdelen. ‘En dat is belastend voor het milieu.’ Dit is de commercial:
CO2
‘We leven in een weggooimaatschappij’, zegt Hella de Weger, manager Merk & Positionering bij a.s.r., ‘als iets stuk is zijn we snel geneigd om het te vervangen. Maar goed voor het milieu is het bepaald niet. Je staat versteld van het verschil in CO2-uitstoot wanneer je kiest tussen herstellen of vervangen van schade. Daarnaast is herstellen vaak veel minder gedoe voor de klant.’ De Weger stelt dat de meeste mensen inmiddels weten dat de premies van a.s.r.-klanten duurzaam worden belegd. In de nieuwe campagne wil ze consumenten bewust maken van de keuze die zij bij a.s.r. hebben om schade duurzaam te laten herstellen in plaats van vervangen. A.s.r. zegt ernaar te streven dat op termijn 80 procent van alle schades duurzaam wordt hersteld.
Ondersteunend onderzoek
A.s.r. vroeg onderzoeksbureau CE Delft om de klimaatimpact van het herstel van een aantal schades te meten. In een uitlegvideo onderaan dit artikel, worden de resultaten in vogelvlucht gepresenteerd. Het uitgebreide onderzoeksrapport is hier te vinden.
Bewijs
Weg met de weggooimaatschappij, het is een mooi statement. Dan moet je als merk zelf wel van onbesproken gedrag zijn. Heeft De Weger bewijs dat a.s.r. zelf niet van het weggooien is? Eén van de merkwaarden van a.s.r. wordt volgens haar omschreven als ‘Wij verspillen niet’. ‘En die waarde nemen we mee in besluiten die worden genomen. We houden in alles wat we doen rekening met die waarde. Dat zie je al terug in de meest kleine dingen. Om maar iets geks te noemen: onze eenvoudige e-mailhandtekening zonder enorme logo’s en reclameboodschappen. Want stel dat iemand e-mails uitprint - wat we ook niet toejuichen - dan scheelt dat zo maar weer papier en inkt.’
Een ander voorbeeld dat De Weger erbij haalt is dat als een logo wordt aangepast, zoals een paar jaar geleden van direct-writer Ditzo, dat onder de paraplu van a.s.r. opereert, eerst alle spullen met het oude logo erop opgemaakt worden, voordat er nieuwe besteld worden. ‘Als we iets wegdoen of weggooien is dat meestal omdat we het kostenefficiënter of beter voor het milieu kunnen maken.’
Geen straf
De campagne richt zich op bewustwording. De bedoeling is louter om verzekerden richting duurzaam schadeherstel te nudgen. Dus: mensen die toch dat nieuwe aanrechtblad willen (grrrr…) krijgen geen straf, gaan bijvoorbeeld níet meer premie betalen. En andersom ook niet. De ‘repareerders’ krijgen geen voordeeltje. De Weger: ‘Verplichten doen we het niet, de keuze is aan de klant zelf. Bij ons kun je kiezen voor duurzaam herstel. Dat gaat twee kanten op: je zet daarmee niet een hele keten in gang, zoals we dat in de commercial laten zien. En als het wordt hersteld, gebeurt het ook nog eens op de meest duurzame manier. Onze herstellers hebben namelijk ook een duurzaam keurmerk.’
A.s.r. vindt eigen gevoel voor humor
Goede verstaanders merken dat de toon van de a.s.r.-commercials in het post-Sticks-tijdperk steeds lichter wordt. Het is optimistisch, beetje gek, beetje vervreemdend, a.s.r. vindt een eigen gevoel voor humor. Kan De Weger uitleggen wat de gedachte daarachter is?
‘Ons campagneconstruct laat zich definiëren als “we zien iets in de samenleving, daar vinden we wat van, daar doen we wat aan” en daarmee claimen we dat we middenin de samenleving staan. We geloven dat het een goede manier is om duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid op deze toegankelijke manier bij mensen onder de aandacht te brengen, want het is gewoon de norm. We willen mensen inspireren om de wereld een beetje beter te maken, met makkelijke oplossingen, die vaak ook nog eens beter of makkelijker zijn voor klanten zelf. We komen dus met oplossingen in plaats van problemen en oplossingen zijn nou eenmaal leuker dan problemen.’
Credits campagne
Strategie en creatie: TheMerge
Media: Media Reverse