Premium

Webwinkeloorlog compleet: Amazon 'stunt', ook Bol.com verlaagt prijzen

Zet Amazon.nl Nederlandse e-commerce op z'n kop?

Webwinkeloorlog compleet
123RF

Het zal niemand ontgaan zijn: Amazon.nl is de nieuwe speler in de Nederlandse e-commerce. De webshop ging er dinsdag direct met gestrekt been in en strooit met openingsaanbiedingen. Bol.com heeft de prijzen in navolging van de Amerikaanse reus al verlaagd.

Harde prijzenslag

Liefst 17 duizend producten worden via Amazon.nl voor een lagere prijs aangeboden dan op de Duitse zusterwinkel Amazon.de, blijkt uit onderzoek van Tweakers en Hardware Info. Die vergeleken het complete aanbod van door Amazon.nl verkochte elektronicaproducten. 'Maar de verschillen zijn klein', aldus commercieel directeur Bart Zoetmulder van de DPG Media-sites. Dat Amazon ter promotie van de nieuwe Nederlandse shop flink met de prijzen gaat stunten, is voor de Nederlandse consument goed nieuws. 'Bol.com heeft zijn prijzen al aangepast aan Amazons openingsaanbiedingen,' zegt Zoetmulder.  

Koen Crijns, Director of Business Innovation DPG Technology, verwacht dan ook dat het een harde prijzenslag gaat worden. 'We zien het afgelopen jaar al dat Amazon.de vaak de populairste webshop is op Tweakers en Hardware Info, puur vanwege de zeer lage prijzen ten opzichte van lokale partijen.'

Heftige strijd op komst

Crijns verwacht een heftige strijd tussen Amazon en Bol.com. 'Ik denk dat Bol.com en Amazon in principe hetzelfde spel proberen te spelen: lees "de winkel voor alles en iedereen". Beide willen door zoveel mogelijk producten aan te bieden, door met zoveel mogelijk partners samen te werken, de plek zijn waar je alles kunt kopen en daarmee het startpunt zijn voor iedere zoektocht. Ik denk dat de hevigste strijd tussen deze twee partijen zal zijn. Dankzij het Ahold-concern heeft ook Bol.com natuurlijk relatief diepe zakken, maar we zullen moeten afwachten wat hun strijdplan is.'

Hij vreest voor de kleine webshops. 'Waar ik me zorgen over maak zijn relatief kleine lokale webshops die lage prijzen als primaire USP hebben, zeker wanneer deze normale, standaardproducten verkopen. Dat lijkt me een spel dat bijna niet te winnen valt. Ik voorspel dat de grote drie (Bol, Coolblue en Amazon) gezamenlijk een nog groter deel van de taart zullen nemen. Voor kleine nichespelers zal er ruimte blijven, maar die zullen zich echt moeten specialiseren in een niche, ofwel qua productaanbod, ofwel qua specifieke services ofwel op een andere manier van toegevoegde waarde.'

Prime

Amazon.nl werd voorheen alleen gebruikt voor de verkoop van e-books. Klanten die andere producten wilden bestellen werden sinds 2016 doorverwezen naar de Duitse site van Amazon. Over de uitbreiding van Amazon in Nederland werd al jaren gespeculeerd. In 2018 opende Amazon een nieuw kantoor in Amsterdam. Bedrijven die hun producten willen aanbieden via Amazon.nl konden zich eerder al laten registreren.

Voor 2,99 euro per maand kunnen consumenten ook Prime-klant worden bij Amazon. Met het lidmaatschap kan worden geprofiteerd van gratis bezorging, het onbeperkt streamen van films en tv-series via Prime Video en het spelen van gratis games en in-game-content met Twitch Prime. Verder geldt voor Prime-leden dat ze onbeperkte opslag hebben met Amazon Photo.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie