Brad Stone, de auteur van ‘Amazon ontketend’ publiceerde al in 2013 een boek over Amazon en won hiermee destijds de Financial Times Business Book of the Year award. Vervolgens publiceerde hij onder meer ‘The Upstarts: How Uber, Airbnb, and the Killer Companies of the New Silicon Valley Are Changing the World’. Brad Stone mag dan ook als expert beschouwd worden op het gebied van succesvolle start ups in deze online wereld. Hij beschikt over een ongekend aantal contacten in die wereld en is daarom ook in staat zeer veel informatie los te peuteren, ook als dat bedrijven als Amazon slecht uit komt.
De belangrijke vraag is uiteraard: heeft Brad Stone met dit nieuwe boek opnieuw een zeer lezenswaardig boek over Amazon geproduceerd? Gelukkig luidt het antwoord op deze vraag zonder meer: JA!
Titel: Amazon ontketend
Subtitel: Jeff Bezos en de uitvinding van een wereldrijk
Auteur: Brad Stone
Uitgever: Prometheus
Hoe heeft Bezos het geflikt?
Wat maakt het boek nu zo interessant? We weten natuurlijk allemaal dat Amazon een geweldig succesvol bedrijf is. Maar een helder antwoord op de vraag hoe Jef Bezos en zijn team dat nu eigenlijk geflikt hebben zal (zeer) velen onbekend zijn. De grote verdienste van ‘Amazon ontketend’ is dat de auteur dit helder weet uit te legen. In essentie zijn er drie belangrijke redenen die het enorme succes verklaren.
De eerste is de extreem resultaatgerichte en keiharde management stijl. Over trendy onderwerpen als inclusiviteit, de ‘why vraag’ of maatschappelijk verantwoord ondernemen hebben ze bij Amazon nog nooit gehoord. Er is maar één doel: zeer snelle groei. En dat is gelukt. Inmiddels haalt Amazon de verbijsterende omzet van 1 miljard dollar omzet per dag. Pas vanaf 2017 is er een doel bij gekomen: winst. Mede dankzij de pandemie is de winst geheel en al in orde. Winstmarges zijn in de retail nooit spectaculair, maar inmiddels gaat de winst van Amazon in 2021 richting de 40 miljard dollar.
Distributiekosten
De tweede reden: het rotsvaste geloof in technologie als bron van concurrentievoordeel. Een mooi voorbeeld zijn de robots die Amazon grotendeels zelf ontwikkelde om de hoge distributiekosten te drukken. Een essentiële stap om thuisbezorging winstgevend te maken.
En daarmee komen we op de derde belangrijke reden die de auteur ons biedt: de synergie die ontstaan is tussen de ogenschijnlijk verschillende activiteiten van Amazon. De Amazon webstore, Alexa, Amazon Prime, AWS (o.a Amazon cloud services), Amazon marketplace, de honderden distributiecentra in de wereld met 1 miljoen (!) magazijnmedewerkers blijken bij elkaar opgeteld aanzienlijk meer waard dan de som der delen. De echte winstgevendheid wordt niet verklaard door de eigen online winkel ofwel de eigen handelsactiviteiten. De extreem lage prijzen zorgen wel voor een ongelooflijke en wereldwijde concurrentiekracht, maar (nog) nauwelijks voor winst .
De grote winstmakers zitten bij de cloud services; de advertentie inkomsten en de platformactiviteiten waarbij Amazon haar enorm efficiënte online en offline activiteiten beschikbaar stelt aan miljoenen kleine ondernemers. Vanuit marketingoptiek is wellicht het feit dat Amazon met online advertenties een steeds sterkere concurrent van Google wordt, een interessant gegeven. Amazon Echo (ofwel Alexa, die vanuit privacy oogpunt afschuwelijke interactieve speakers) speelt daarbij een opmerkelijke rol.
Dirty details
Gelukkig krijgt ook de schaduwzijde van al dit succes volop aandacht in dit boek. Geen wonder want Amazon ligt de afgelopen twee jaar flink onder vuur, onder meer over het feit dat Amazon misbruik maakt van haar enorme machtspositie. Daarnaast is er ook voldoende aandacht voor mislukkingen. Zo is Amazon in China glansrijk verslagen door Alibaba en JD.com.
Valt er nog iets aan te merken op het boek? Ja zeker! Het boek is voor een breed publiek geschreven en besteedt daarom te veel aandacht aan smakelijke maar irrelevante details. Zo gaat het boek ‘lekker in’ op de affaire van Jeff Bezos met Lauren Sanchez, een sexy TV presentatrice en helikopter pilote. Maar bovenal is het boek op bedrijfskundig gebied te oppervlakkig . Zo worden belangrijke strategische stappen slechts terloops genoemd en blijven bedrijfseconomische analyses achterwege.
Must read
Dat neemt beslist niet weg dat de auteur het huiveringwekkende succes van Amazon helder weet te verklaren en daarmee een ‘must read’ is voor een ieder die de strategische aspecten van deze online wereld wil doorgronden.
Een waarschuwing: de Nederlandstalige editie van ‘Amazon ontketend’ is slordig vertaald . Maar ook ‘Amazon Unbound, Jeff Bezos and the invention of a Global Empire’, de Amerikaanse versie heeft u via Bol.com morgen al in huis. Amazon.nl doet er een week over. Zelfs Amazon is gelukkig niet perfect...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!