Met de groei heeft Albert Heijn zijn toppositie verder versterkt. Daarmee lijkt het de grote winnaar van de prijzenoorlog die in 2003 ontbrandde.
Tot die conclusie komt het onderzoeksbureau Deloitte , dat navraag heeft gedaan over het supermarktbezoek van Nederlanders.
Voor het onderzoek, waarvan de uitkomsten zaterdag in het vakblad Distrifood werden gepubliceerd, benaderde Deloitte 1250 consumenten.
Van de ondervraagden gaf 62 procent aan dat ze Albert Heijn hebben bezocht. Vorig jaar was dat 57 procent. C1000 van concurrent Schuitema, waarin Albert Heijn een meerderheidsbelang heeft, kreeg dit jaar 40 procent van de ondervraagden over de vloer (2004: 35 procent).
Nummer drie op de lijst Aldi zag het percentage bezoekers stabiliseren op 34.
Wellicht nog belangrijker dan het toegenomen bezoek is voor Albert Heijn het grotere aantal consumenten die de AH-winkels als eerste halte beschouwen. Vorig jaar ging 22 procent eerst naar Albert Heijn en daarna naar een andere formule.
Nu is dat 25 procent. Daarnaast wordt Albert Heijn net als vorig jaar door 20 procent als tweede supermarkt bezocht. Al met al betekent dat een steviger marktpositie, concluderen de onderzoekers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!