Tijdens de Dag van de belegger, 23 november vorig jaar, is het Beursspel gelanceerd. VI Company en ING Sprinters zijn de ontwikkelaars. Een Sprinter is een beleggingsproduct waarmee je versneld kunt profiteren van een koersstijging of -daling in een markt.
Sprintercompetitie van ING
Hoofd ING Sprinters Arjen de Blécourt: “Een jaar voor de lancering zijn we begonnen met een sprintercompetitie. Dit was sterk gericht op de Sprinters die ING verstrekt. We hebben dit iets breder ingezet door er aandelen, trackers en opties bij te betrekken. Vanaf toen hebben we de competitie ‘mobile responsive’ gemaakt en het Beursspel genoemd. Het moest een bredere doelgroep aanspreken en leiden tot meer gebruikers.”.
Pronken met je portefeuille
Het spel richt zich op beleggers en geïnteresseerden in de beurswereld. Via de site van Beursspel log je in via je Facebook-profiel of je registreert jezelf per e-mail. Met de honderdduizend die je ontvangt, ga je beleggen in allerlei producten, aandelen of opties. Je portefeuille is meteen zichtbaar en ook kun je vrienden uitnodigen. Een overzicht toont de prestaties en de succesvolste transacties van je tegenstanders.
Het kost je niets en je mag afhaken
Beursspel wordt ondersteund met online- en fysieke seminars, en met een ontmoetingsplaats voor de belegger: de Beursvloer. Daar kun je vragen stellen aan oud-handelaren en traders. Arjen: “De Beursspel-community bestaat uit zowel actieve beleggers als mensen die nog nooit de stap hebben gemaakt. Het Beursspel kost je niets, en je hebt laagdrempelig toegang tot allerlei informatie. Het is goed dat ze tijdens dit spel ondervinden welke producten er bij hen passen en welke niet.’’
‘Doe meer en leer’
RTL Z besteedde aandacht aan het Beursspel. In twee rondes van elk acht weken werden kandidaten die beleggingsbeslissingen namen met de hulp van een coach gevolgd. Arjen: “Deze coach leerde de kandidaten een gestructureerde aanpak te hanteren om betere beleggers te worden. Het thema van het spel was ‘doe meer en leer’. Het gaat vooral om educatie, minder om de prijzen die werden vergeven. We wilden kijkers en Beursspel-spelers erbij betrekken met live-chatsessies met beleggingsexperts.”
Geen specifiek product
Joris van Lierop is uitgever bij RTL. Hij reageert: “Het Beursspel heeft een wervend karakter. Met de ontwikkelaars van Beursspel vind ik het leuk om deze samenwerking te hebben. Het is een mooie integratie van het spel omdat gebruikers op een speelse manier kennismaken met de beleggerswereld. Wat ik belangrijk vind, is dat we geen specifiek product neerzetten, terwijl we het wel samen met ING Sprinters opstellen. We willen mensen tot betere beleggers ontwikkelen en kijken hoe we verscheidene podia daarvoor kunnen inzetten. De betrokkenheid bij dit spel is erg groot en het is indrukwekkend om te zien hoe goed het spel werkt.”
Het succes van Beursspel
Vernieuwend aan Beursspel is dat het realtime is. Veel beleggingsspellen werken met vertraagde koersen, wat te maken heeft met de hevige fluctuaties die op de beurs op kunnen treden. Beursspel werkt met momentane koersen, en dat maakt zo populair. En het feit dat je het mobiel kunt spelen, zoals meer dan de helft van de gebruikers doet. In totaal hebben 35.000 mensen meegedaan. Gemiddeld besteden mensen in totaal zo’n tien of elf uur aan het spel. Na de livegang van Beursspel is het marktaandeel van ING Sprinters op de beurs van 27% naar 32% gestegen. Arjen: “Er werden significant meer transacties gedaan in Sprinters, Bovendien gaf 26% van onze gebruikers aan nog nooit in Sprinters te hebben belegd, maar dit nu wel van plan te zijn. Daarin zitten voor ons de verdiensten.”
Toekomst
Arjen: “We willen het Beursspel elke keer weer vernieuwen. Het is aan de gebruikers om aan te geven wat zij missen, via enquêtes willen we daar achter komen.” Momenteel is Beursspel bezig om een derde serie op RTL Z voor te bereiden.”
Accenture organiseert in 2013 voor de zevende keer de Innovation Awards (#AIA13). Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk een Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightech-concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. Inschrijven is mogelijk tot komende vrijdag: 16 augustus.
De prijsuitreiking vindt op vrijdag 8 november plaats in de Convention Factory in Amsterdam. Kijk voor meer informatie en het inschrijfformulier op www.innovation-awards.nl.
En ken je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber – aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!