Supermarktconcern Ahold Delhaize (onder andere Albert Heijn en Delhaize), is niet van plan om de winkelschappen te voorzien van waarschuwingen over 'krimpflatie'. Bij krimpflatie worden productporties kleiner zonder dat de prijs (naar beneden) meebeweegt.
De Franse keten Carrefour doet dat wél. Die supermarkt gebruikt stickers en bordjes om consumenten attent te maken op kleinere porties tegen dezelfde prijs. Waarom beweegt Ahold Delhaize niet mee? Volgens topman Muller omdat (onder andere) Albert Heijn al transparant is over prijzen. Muller benadrukt de hoge transparantie van eenheidsprijzen, zoals prijs per liter of kilo, en geeft aan dat opvallende waarschuwingsbordjes momenteel niet overwogen worden.
Kritiek, rechtszaak
Carrefour startte de krimpflatieactie om A-merkleveranciers te dwingen prijzen te verlagen, aangezien onderhandelingen tussen supermarkten en voedingsproducenten moeilijker zijn geworden door prijsstijgingen. Zowel supermarkten als de Consumentenbond hebben kritiek geuit op krimpflatie, wat heeft geleid tot een rechtszaak van de Consumentenbond om te bepalen of het een oneerlijke handelspraktijk is. Muller noemt dit overigens 'terecht'.
Bron: ANP
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!