Afgekeurd idee komt tot leven: Hulk vs. Timberland

Gaan ideeën naar de ideeënhemel als ze dood zijn?

Door Auke van Rossum

Kill your darlings. Zo’n dooddoener die zonder pardon wordt rondgeslingerd in menig reclamebureau. Killed darlings: de ideeën waar de creatieven zelf zo in geloofden, maar die door anderen de nek om werden gedraaid. Toch is het raar dat de creatief dan zelf de trekker moet overhalen en zijn eigen hersenspinsel om zeep moet helpen. Terwijl het toch echt iemand anders is die het idee afschiet.

Gaan ideeën naar de ideeënhemel als ze dood zijn? Hoe zouden ze er dan uitzien? Een wolkenlandschap waar elk idee helemaal is uitgewerkt door de beste van de industrie, misschien? Dit moet Chris Hutter Fotostudio zich hebben afgevraagd. Voor het tweede jaar op rij bieden zij een reddingsboei voor ideeën die in de rij staan voor de poorten van de hemel: the Dumpster Diamonds.

Het beste idee dat je ooit bij een klant presenteerde, maar is afgemaakt mag je bij Chris Hutter nog een kans geven: ze kiezen de beste ideeën uit en helpen ze tot werkelijkheid komen. Iedereen die meehelpt, doet het uit liefde voor het vak. Omdat sommige ideeën simpelweg moeten schitteren.

Hulk
Dit jaar was de Hulk vs. Timberland de killed darling die nieuw leven werd ingeblazen, nadat hij eerder was afgekeurd. Het verhaal is simpel: Bruce Banner moet eigenlijk nooit Timberlands aandoen. Want als hij dan boos wordt… Tja… Domme Bruce.

De print straalt passie en energie uit. Bijna alsof het zelf weet dat hij eigenlijk nooit had mogen bestaan. Het is een bewijs dat de mensen in deze industrie echt liefde hebben voor het vak en graag mooie dingen maken. En mooie dingen verdienen prijzen, hoewel nu het idee de prijs is.

Ze zijn er in alle soorten en maten: spinnen, leeuwen, lampen en pencelen prijken in onze prijzenkasten. Maar zou je die niet allemaal inruilen om sommige van je eigen briljante ideeën in werkelijkheid te zien? Is dat niet veel mooier?

Dus als je straks in die presentatie zit. En ze zeggen dat ze de ideeen echt heel tof vinden maar het toch niet gaan maken. Je idee groeit vleugels en begint zijn laatste toch richting de hemel. Treur dan niet, want die reddingsboei die heb jij ook.

Auke van Rossum is creatief bij Brand New Telly










Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie