Ze zijn er klaar voor bij Perform. In aanloop naar het WK pakt de organisatie stevig uit. Voor Goal.com zijn ze met 25 man aanwezig in Brazilië om alle wedstrijden bij te houden. Voor de E-player is in iedere stad een camerateam aanwezig om persconferenties te verslaan en spelersportretten te maken.
Sneijder in ‘14 vergelijken met Cruyff ‘74
En dat is nog maar een deel. Zo heeft OptaSport - een van de in sportdata gespecialiseerde dochterbedrijven - het zogeheten WK Centre ingericht, met widgets op basis van live data. Publishers kunnen deze integreren in de eigen producten, zoals een widget die historische vergelijkingen maakt tussen spelers. Wie dat leuk vindt kan de prestaties van Wesley Sneijder vergelijken met die van Cruijff in ‘74.
Ook Voetbalzone laat zich niet onbetuigd. Ter gelegenheid van het WK Voetbal heeft het de Score! app uitgebracht, een applicatie die live alle tussenstanden en eindscores bijhoudt en de beleving rond wedstrijden moet versterken. Geen enkele voetballiefhebber hoeft zich tijdens het WK te vervelen.
Van rechten en data tot video en tekst
Wat is dat eigenlijk voor een club, Perform? Het verdient zijn geld met multimedia sportcontent. Dat is waar het om draait bij deze grootste aanbieder van sport gerelateerde informatie ter wereld. Het aanbod bestaat voornamelijk uit beeld, daarnaast voert het de redactie van diverse websites. ’Van rechten en data tot video en geschreven content, eigenlijk in alles wat met digitale media en sportcontent te maken heeft zijn we wereldwijd actief,’ aldus Bart Hillen, die na salesfuncties bij Radio 538, Videostrip en Hyves vorig jaar aan de slag ging als verkoopdirecteur van Perform Nederland en België.
Hield Perform zich aanvankelijk (sinds 2007) bezig met doorzetten van streaming video, specifiek aan wedkantoren als Unibet, al snel werd daar een stap aan toegevoegd. Zo levert het sinds 2008 ook kant en klare videoreportages aan voor een groot aantal websites. Onder andere de Persgroep en Voetbal International hebben de speler geïntegreerd op hun websites. Daarnaast draait het video-on-demand-platform op de twee voetbalwebsites van Perform zelf, Voetbalzone.nl en Goal.com.
Voetbalzone
‘Op dit moment bieden we via de ePlayer, naast ons internationale aanbod, vijftien Nederlandse video’s per dag aan. Dit aantal gaan we komend jaar uitbreiden door online rechten te verkrijgen van sporten waar in Nederland een groot publiek voor is,’ vertelt Hillen.
Een belangrijk deel van de inkomsten van de Perform Group komt uit online video advertenties die worden vertoond bij content op partnerwebsites. Tegelijk presenteert het bedrijf zich steeds meer nadrukkelijk als exploitant van eigen platforms. In Nederland is Perform pas betrekkelijk kortgeleden neergestreken. In maart vorig jaar, om precies te zijn, toen de activiteiten werden overgenomen van Voetbalzone. Deze grootste onafhankelijke voetbalsite van Nederland bereikt gemiddeld twee miljoen unieke bezoekers per maand.
Leverancier en exploitant
Aan de ene kant is Perform dus een belangrijke toeleverancier van content. Aan de andere kant is het ook zelf een exploitant van online platforms. Die tweeledige strategie levert een spanningsveld op. Reportages zijn via de ePlayer ook te zien op bijvoorbeeld VI.nl .Volgens Hillen is dit geen probleem. ‘We zien het als aparte producten. In beide gevallen realiseren we omzet door bereik. En het voordeel van distributie via partners is dat de content in ieder geval van ons is.’
Hoe hoger het bereik van de videoreportage, hoe beter. Dat VI een grote afnemer is van reportages, is echter geen reden om een voet op de rem te houden met Voetbalzone. Integendeel, Hillen gaat er prat op dat Voetbalzone qua online bereik VI inmiddels achter zich laat. Absolute aantallen kan hij niet noemen, 'omdat Comscore die niet volledig rapporteert'. Maar Voetbalzone bereikt volgens de commercieel directeur op dagelijkse basis twee keer zoveel unieke bezoekers.
Luchtig Facebook
Behalve op het eigen platform is Voetbalzone uitermate actief op Facebook. Sinds 2011 verzamelde het daar 170 duizend likes. Daarmee is Voetbalzone.nl de grootste voetbalnieuwssite op het sociale netwerk en staat het zelfs tweede op de lijst van nieuwsuitgevers op Facebook. NU.nl staat op nummer één met 193 duizend volgers.
Het hoogtepunt van de groei was begin 2013. Toen begon Voetbalzone Facebook intensief te gebruiken, door luchtige posts te plaatsen die doorgaans niet op Voetbalzone.nl geplaatst worden. Hiermee onderscheidt het medium zich van de website. Dit laatste is essentieel, weet Hillen. ‘Veel publishers gebruiken Facebook als veredelde RSS-feed. Dat doen wij absoluut niet. Het is een platform op zich, met andere content. Voetbalzone is voor het snelle nieuws, wie grappige of leuke berichtjes zoek, kan terecht op Facebook.’
Een wezenlijk verschil is ook dat er geen business-doelstelling hangt aan de aanwezigheid op Facebook. Hillen: ‘We zien Facebook vooral als mogelijkheid om het publiek op een andere plek dan het eigen platform te entertainen met nieuws.’ Daar hangen geen commerciële doelstellingen aan, hoewel Facebook wel wordt ingezet om relevant bereik te genereren voor adverteerders.‘Zo hebben we er de lancering van Fifa 14 gepromoot, evenals een voetbalquiz voor Fox.’