Nog niet zo heel lang geleden waren de sportzomers in oneven jaren minder interessant voor liefhebbers van grote sporttoernooien. In de even zomers worden we getrakteerd op Olympische Spelen en EK’s of WK’s voetbal. Grote toernooien, die in staat zijn om een breed publiek te mobiliseren. De oneven zomers voelden dan altijd wat leeg. Natuurlijk, we hebben tennis en wielrennen, maar die creëren toch minder het nationale gevoel dat een elftal kan brengen. Tot de Oranje Leeuwinnen daar in 2017 verandering in brachten, door Europees Kampioen te worden. Gaan ze dat dit jaar nog eens dunnetjes over doen op het WK Vrouwen in Frankrijk?
Vrouwenvoetbal in de lift
De FIFA is in ieder geval ambitieus: de eerste vrouwelijke secretaris-generaal van de bond Fatma Samoura heeft als doel gesteld om te zorgen dat deze editie de beste tot nu toe zal zijn. In ons land zag de KNVB een toename in het aantal vrouwelijke leden, en dat terwijl het aantal mannelijke leden juist daalde. Ook Albert Heijn is van de partij – dit jaar introduceerden ze voor het eerst voetbalplaatjes met daarop de vrouwelijke spelers.
De kijker toont ook nog veel interesse. In 2017, keken er naar het EK gemiddeld 2,7 miljoen mensen naar de wedstrijden van de Leeuwinnen, en zelfs 4,1 miljoen naar de finale (6+). In totaal keken er ruim 11 miljoen Nederlanders naar het toernooi. Maar ook de kwalificatiewedstrijden voor het WK werden goed bekeken. Deze interlands trokken gemiddeld 1,1 miljoen kijkers. Dat biedt een goed perspectief voor het WK Voetbal Vrouwen, dat op 7 juni weer van start gaat in Frankrijk. Een mooie kans voor grote én kleine merken om een groot publiek te bereiken.
Hoe mee te liften op dit positieve toernooi?
Het vrouwenvoetbal heeft dus de wind mee, ook in de perceptie van de kijkers. Uit onderzoek van Nielsen bleek dat men vrouwensporten en -atleten meer ziet als progressief, inspirerend, eerlijker en meer geschikt voor het hele gezin dan mannensporten of -atleten. Daarnaast zijn vrouwensporten (vergeleken met mannen) minder gedreven door geld. Er hangen dus veel positieve eigenschappen rondom de vrouwensport.
Voldoende kans voor adverteerders om op dit succes mee te liften. Ook de wetenschap laat zien dat het loont om rondom het WK te adverteren. Door een zogenaamde ‘image-transfer’ nemen merken die rondom een sportevenement adverteren de imago-eigenschappen van het evenement over. Deze associatie kan zelfs tot drie maanden na het toernooi blijven. Adverteerders die willen profiteren van de unieke positieve eigenschappen rondom het WK Voetbal Vrouwen, doen er dus goed aan om hierbij aanwezig te zijn. En dat kan! Wat je budget ook is, Ster heeft mogelijkheden voor alle adverteerders om een campagne in te zetten rondom het WK Voetbal Vrouwen.
De Leeuwinnen hebben de oneven zomers dus weer groots gemaakt. De verwachtingen zijn natuurlijk hoog, maar de ambities ook. Het wordt een mooie zomer!
Meer weten?
Neem contact op met Sheng Song, research consultant bij Ster, voor meer inzichten in reclame rondom het WK Vrouwenvoetbal 2019.
Bronnen:
Samoura: France is ready to set new records
SKO, 2017-2018, 6+
KNVB Cijfers 2017-18 Ledenaantal
Global Interest in Womens Sports is on the Rise
Neijens, Smit en Moorman (2009) - ‘Taking up an event: Brand image transfer during the FIFA World Cup’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!