Overslaan en naar de inhoud gaan

Winnen we deze zomer dan eindelijk een keer het WK?

Het vrouwenvoetbal heeft de wind mee, ook in de perceptie van de kijkers
Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

WK Vrouwenvoetbal 2019 - Foto ANP
© WK Vrouwenvoetbal 2019 - Foto ANP
WK Vrouwenvoetbal 2019 - Foto ANP
© WK Vrouwenvoetbal 2019 - Foto ANP

Nog niet zo heel lang geleden waren de sportzomers in oneven jaren minder interessant voor liefhebbers van grote sporttoernooien. In de even zomers worden we getrakteerd op Olympische Spelen en EK’s of WK’s voetbal. Grote toernooien, die in staat zijn om een breed publiek te mobiliseren. De oneven zomers voelden dan altijd wat leeg. Natuurlijk, we hebben tennis en wielrennen, maar die creëren toch minder het nationale gevoel dat een elftal kan brengen. Tot de Oranje Leeuwinnen daar in 2017 verandering in brachten, door Europees Kampioen te worden. Gaan ze dat dit jaar nog eens dunnetjes over doen op het WK Vrouwen in Frankrijk?

Vrouwenvoetbal in de lift

De FIFA is in ieder geval ambitieus: de eerste vrouwelijke secretaris-generaal van de bond Fatma Samoura heeft als doel gesteld om te zorgen dat deze editie de beste tot nu toe zal zijn. In ons land zag de KNVB een toename in het aantal vrouwelijke leden, en dat terwijl het aantal mannelijke leden juist daalde. Ook Albert Heijn is van de partij – dit jaar introduceerden ze voor het eerst voetbalplaatjes met daarop de vrouwelijke spelers.

De kijker toont ook nog veel interesse. In 2017, keken er naar het EK gemiddeld 2,7 miljoen mensen naar de wedstrijden van de Leeuwinnen, en zelfs 4,1 miljoen naar de finale (6+). In totaal keken er ruim 11 miljoen Nederlanders naar het toernooi. Maar ook de kwalificatiewedstrijden voor het WK werden goed bekeken. Deze interlands trokken gemiddeld 1,1 miljoen kijkers. Dat biedt een goed perspectief voor het WK Voetbal Vrouwen, dat op 7 juni weer van start gaat in Frankrijk. Een mooie kans voor grote én kleine merken om een groot publiek te bereiken.

Hoe mee te liften op dit positieve toernooi?

Het vrouwenvoetbal heeft dus de wind mee, ook in de perceptie van de kijkers. Uit onderzoek van Nielsen bleek dat men vrouwensporten en -atleten meer ziet als progressief, inspirerend, eerlijker en meer geschikt voor het hele gezin dan mannensporten of -atleten. Daarnaast zijn vrouwensporten (vergeleken met mannen) minder gedreven door geld. Er hangen dus veel positieve eigenschappen rondom de vrouwensport.  

Voldoende kans voor adverteerders om op dit succes mee te liften. Ook de wetenschap laat zien dat het loont om rondom het WK te adverteren. Door een zogenaamde ‘image-transfer’ nemen merken die rondom een sportevenement adverteren de imago-eigenschappen van het evenement over. Deze associatie kan zelfs tot drie maanden na het toernooi blijven. Adverteerders die willen profiteren van de unieke positieve eigenschappen rondom het WK Voetbal Vrouwen, doen er dus goed aan om hierbij aanwezig te zijn. En dat kan! Wat je budget ook is, Ster heeft mogelijkheden voor alle adverteerders om een campagne in te zetten rondom het WK Voetbal Vrouwen.

De Leeuwinnen hebben de oneven zomers dus weer groots gemaakt. De verwachtingen zijn natuurlijk hoog, maar de ambities ook. Het wordt een mooie zomer!

Meer weten?

Neem contact op met Sheng Song, research consultant bij Ster, voor meer inzichten in reclame rondom het WK Vrouwenvoetbal 2019.

Bronnen:

Samoura: France is ready to set new records

SKO, 2017-2018, 6+

KNVB Cijfers 2017-18 Ledenaantal

Global Interest in Womens Sports is on the Rise

Neijens, Smit en Moorman (2009) - ‘Taking up an event: Brand image transfer during the FIFA World Cup’

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ster

Al sinds 1965 kun je bij Ster reclame inkopen rondom de content van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) op radio, televisie en online. Met onze reclameblokken bereiken we iedereen, op ieder moment van de dag, maar doen dat nét even anders. Zo onderbreken we geen programma’s met reclame en is er een beperkt aantal reclameminuten per uur, waardoor de impact van jouw campagne groter is. Onze kennis zetten we maar al te graag in voor jou! Zo versterkt Ster elke campagne met inzichten, kennis, kwaliteit en bereik. We denken dagelijks mee met onze klanten, nemen je mee in de nieuwste ontwikkelingen op gebied van media en reclame, en kunnen je altijd voorzien van advies op maat. Dankzij onze vaste prijzen weet je van tevoren waar je aan toe bent en kunnen we het hebben over de essentie: hoe kunnen we het aanbod van Ster zo optimaal mogelijk inzetten om jouw doelstelling(en) te bereiken?

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in