Interessante analyse van Wim Ubachs in de papieren Adformatie. Voor wie niet meer leest van papier, in vogelvucht zijn analyse. Het reclamebureau heeft in de huidige vorm eigenlijk geen toekomst. De toegevoegde waarde is (veel) te klein. Aan klantkant zitten mensen die minstens zo slim zijn als de mensen aan bureaukant. Nu nog een creative director aan klantkant toevoegen en het leven van het reclamebureau is definitief voorbij.
Wim heeft gelijk.
Althans, zolang hij praat over de bulk van de Nederlandse reclamebureaus. Bestaande bureaus en talloze breakaways hebben keer op keer het bureau van de jaren tachtig opnieuw opgericht, ingericht en ten onder zien gaan. En zelden ging er blijkbaar een lampje branden.
Heeft het concept communicatie-adviesbureau in wat ruimere zin geen toegevoegde waarde meer? Of bureaus? Adviserend of uitvoerend?
Natuurlijk wel. Opdrachtgevers hebben bureaus nodig. Voor HR-diensten. Voor IT. Voor communicatie.
De afgelopen tien jaar is het een groot deel van de reclamebureaus gelukt om zichzelf uit de markt te prijzen. De tarieven en de prestaties komen niet overeen met wat de klant wenst.
Dan is het gemakkelijk om te zeggen dat de sector doodbloedt. De sector had moeten bijsturen. Concreter: ondernemers in de reclame hadden moeten bijsturen. Maar die waren er dus veel te weinig.
Aan alle kanten, concludeert Ubachs zelf ook, zijn reclamebureaus voorbij gestreefd en links en rechts ingehaald. Niet omdat klanten geen reclamebureaus willen. Maar ze willen bureaus die iets toevoegen. Niet bureaus die teveel geld vragen voor iets wat ze zelf snel kunnen regelen. Ze zoeken geen bureaus die een strategie schrijven die ze elders beter en goedkoper kunnen inkopen.
Het concept bureau bloeit wereldwijd. In bijna alle dienstverlenende sectoren en ook in de communicatie bloeien bureaus. Alleen de reclamebureaus bloeien al jaren onvoldoende.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!