De werknemers als ambassadeur. Als het aan Weber Shandwick ligt, zetten bedrijven daar veel meer op in zoals CommunicatieOnline eerder berichtte. Toch hebben werknemers met grote de nodige problemen te maken, concludeert het pr-adviesbureau na groot mondiaal onderzoek met KRC Research. Via een online enquête onder 2300 werknemers in 15 markten wereldwijd kreeg het een doorkijk in wat de werknemers bezighoudt. En dat is erg veel. De 4 belangrijkste inzichten voor interne communicatie.
1. Werkgevers communiceren weinig effectief met de werknemers
Allereerst en bovenal: werknemers vinden dat de communicatie van de onderneming achterblijft. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 4 op de 10 werknemers aan anderen kunnen beschrijven wat hun werkgever doet of wat diens doelen zijn (resp. 42% en 37%). Minder dan 3 op de 10 geeft aan dat er met ze wordt gecommuniceerd, geluisterd en dat ze op de hoogte worden gehouden. Minder dan een op de vijf (17%) heeft veel waardering voor de communicatie van het senior-management. Zoals verwacht wordt de communicatie van directe leidinggevenden beter beoordeeld, maar nog niet zo goed als je zou aannemen.
2. Medewerkers krijgen erg veel voor hun kiezen
Die matige interne communicatie zou juist nu van enorme waarde kunnen zijn. Meer dan 8 op de 10 (84 % ) werknemers heeft een grote verandering bij zijn werkgever meegemaakt. Meer dan 4 op de 10 ( 42 % ) rapporteren dat het nu een grote gebeurtenis meemaakt op het werk, zoals een massaontslag , fusie of overname een of crisis . Dat is erg veel voor het werknemersbestand om te hanteren.
3. Een minderheid van de medewerkers is betrokken bij het bedrijf
Die onrust en matige communicatie hebben zijn weerslag. Slechts 3 op de 10 werknemers is zeer betrokken bij hun werkgever. En nog geen kwart (24%) voelt zich gewaardeerd door de werkgever. Dat is niet vreemd als we de voorgaande punten zien: er gebeurt enorm veel met en rond de werknemers, terwijl die vinden dat er niet naar ze geluisterd wordt. De betrokkenheid varieert overigens erg per soort medewerker en de sectoren waarin die werkt.
4. De meeste medewerkers beschermen de reputatie van het bedrijf
Die matige betrokkenheid en slechte informatievoorziening kan uiteindelijk ook van invloed zijn op het beeld dat de buitenwereld heeft van een onderneming. Veel werknemers verdedigen namelijk de reputatie van hun bedrijf als dat wordt aangevallen. Bijna 6 op de 10 (56% ) ondervraagde respondenten hebben hun werkgever tegenover familie en vrienden verdedigd of in een openbare gelegenheid, zoals op een website, blog of in een krant. Dit percentage is zelfs iets hoger in organisaties die erg onder vuur kwamen te liggen (59%), wat aangeeft dat werknemers hun organisaties meer ondersteunen in tijden van nood. Dat kan voortkomen uit een sterkere identificatie met hun werkgever als de onderneming onderwerp van kritiek is. Samen tegen de boze buitenwereld, dat idee.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!