Waarom tv-bedrijven nu in Multi Channel Networks moeten stappen

Zoomin.TV heeft internationaal succes met zelf geproduceerde video content en formats én met Multi Channel Networks. Het Amsterdamse bedrijf had in december 275 miljoen views en dat zou volgend jaar december wel eens een miljard kunnen zijn. Waarom Multi Channel Networks (MCN) groot worden en tv-bedrijven die nu niet instappen de slag gaan verliezen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het Amsterdamse is voornamelijk bekend van de (nieuws)video&;s op internetsites van anderen heeft internationaal succes met zelf geproduceerde videocontent en formats in de categorieën nieuws, entertainment, muziek en games.  In Nederland – waar zo’n 5 miljoen mensen per maand de content bekijken - heeft Telegraaf Media Groep een belang van 70 procent in Zoomin.TV, maar het is tijdens een gesprek met directeuren Jan Riemens en Jaap van den Berg duidelijk dat het bedrijf veel meer internationaal een speler van belang wordt. Er zijn negen kantoren in het buitenland (deels sales en deels contentproductie), maar uitbreiding van het aantal locaties zou niet onlogisch zijn.

Miljard views
De videocontent van het bedrijf doet het naast op externe web sites en YouTube ook goed op vele andere platforms als Daily Motion en Blinkx. Met ruim 500.000 abonnees is zoomingames  binnen korte tijd het meest succesvolle channel en ook één van de meest succesvolle categorieën op YouTube games.
Van den Berg: ‘De meeste gamesvideo’s op YouTube laten gameplay zien, zonder een duidelijk begin of eind in een bepaald format. Onze video editors konden dat wel bieden. Meteen zagen we dat het channel een enorme vlucht nam in termen van views en subscribers, waardoor we na zes maanden tot onze verbazing een heel fors -channel hadden gecreëerd. Dat viel ook YouTube op. Met dat channel als “flagship” zijn we begonnen met het opzetten van een Multi Channel Network of MCN waarbij ook externe channels zich kunnen aansluiten en ook dat is snel gegroeid.’

In de afgelopen 12 maanden is dus een zogeheten Multi Channel Network (MCN) opgebouwd met in totaal meer dan 6.000 channels. Daarmee is Zoomin.TV volgens Van den Berg en Riemens nu de nummer 1 in Europa en de nummer 14 wereldwijd. ‘Een leuk staaltje Hollands Glorie’, zegt Riemens. In december had de  Zoomin.TV content wereldwijd 275.000.000 views per maand en bijna 1,5 miljard views over het hele jaar. ‘Waar dat gaat eindigen, durven we niet te zeggen’, lacht hij. ‘Wij willen volgend jaar in de top 10 zitten, dat weten we wel. We zouden dan met de huidige groei zomaar op een miljard views per maand kunnen zitten.’
Het grootste deel van de kijkers – een kwart - komt uit en kijkt vanuit de Verenigde Staten naar Engelse en Spaanstalige channels.  Zoomin.TV wil zich nadrukkelijker gaan  richten op de groeimarkten in zowel Zuid-Amerika en Azië en ook daar activiteiten ontplooien.

Franchisemodel
Het MCN beheert namens een aantal premium content owners ook de copyright op YouTube. De belangrijkste redenen voor een channel om zich bij het Zoomin.TV MCN aan te sluiten is de potentie voor groei in views en abonnees en de groei in RPM (revenue per duizend views). Van den Berg ziet een MCN als een soort  franchisemodel. ‘Je kunt het vergelijken met de Spar-supermarktketen. Je sluit je als individuele supermarkt aan bij een partij die meer kan bieden en betaalt daarvoor een percentage van je omzet. In ruil daarvoor krijgt een winkelier die zich aansluit bij de Spar bijvoorbeeld branding, toegang tot van allerlei specialisten en inkoopvoordelen. Zo ook bij een MCN.’
Zoomin.TV levert diensten waar channels individueel geen toegang toe hebben. ‘De name of game daarbij is dat de MCN fee die wij inhouden moet worden gecompenseerd door de added value van de diensten die wij als MCN aan die channels leveren. We moeten dus bijvoorbeeld zorgen dat de views beter worden gemonitized. De RPM (revenue per duizend views) gaat daardoor omhoog. Daarnaast bieden wij services als een per channel geïndividualiseerd mobile app, een webshop met kleding bedrukt met het logo van het channel en toegang tot een library met muziek en geluidseffecten betaald door het MCN.’
Om de RPM te boosten boekt Zoomin.TV bijvoorbeeld naast YouTube ook zelf reclamecampagnes in op haar MCN.


Concurrent voor Netflix
Die Multi Channel Networks zijn de toekomst, óók of misschien wel juist voor de televisie-industrie. Daar zijn beide heren van overtuigd.  Van den Berg noemt een paar ontwikkelingen die dat onderstrepen:  ‘Enerzijds de stormachtige groei van MCN op YouTube. Tegelijkertijd hebben tv- en filmproductiebedrijven steeds meer moeite om een jonger publiek te bereiken, want dat kiest voor online televisie.’

Een ander belangrijk punt is dat er steeds meer premium content naar online gaat, zoals door producenten gemaakte topdramaseries. Van den Berg: ‘Straks komt premium content dat voorheen alleen maar beschikbaar was via offline televisie, via YouTube beschikbaar in VOD (Video on Demand) en SVOD (Subscription based Video on Demand) channels. Mensen kunnen dus betalen per view of een betaald abonnement nemen en die content bekijken zonder reclame. YouTube is zich daarvoor aan het klaarmaken. Als dat eenmaal echt gaat beginnen, krijgt Netflix er een enorme concurrent bij.’
Van den Berg noemt het ‘klassieke disintermediation’.  ‘Je haalt de middle man uit de keten. In feite zijn de tv-zenders nu die middle man. We gaan naar directe on-line en on demand content platforms met directe communicatie, waar geen programma directeur meer tussen zit. De kijker wordt dan zelf programma directeur.’

Investeren in MCN
Riemens waarschuwt tv-bedrijven en –zenders. ‘Ik denk dat veel tv-zenders die zich niet klaarmaken voor het nieuwe stadium. Het gebeurt nú!  Investeer in Multi Channel Networks, ook al weet je nog niet precies wat het is, anders ga je het onderspit delven. En als eigenaar van premium content kun je eigenlijk niet meer om YouTube heen, al is het alleen maar om ervoor te zorgen dat er geen “pirated” versies van je content in omloop zijn. Door op YouTube aanwezig te zijn, neem je de controle over je digitale rechten.  Het is daarnaast natuurlijk ook een gigantische kans ook om je content bij veel meer kijkers te krijgen via VOD of SVOD zonder dat je daarmee de belangen van je bestaande offline klanten schaadt.’

RTL Group ziet het volgens de twee goed, want dat investeert momenteel ook in MCN. Verder noemen ze AwesomenessTV, dat in mei dit jaar door Dreamworks werd overgenomen tegen een waardering van 150 miljoen dollar. MakerRPM haalde 44 miljoen dollar op bij Time Warner en Machinima 35 miljoen dollar bij Google. ‘Dit komt neer op een waardering van rond de 600 dollar per 1.000 views per maand’, zegt Van den Berg.

Zoomin.TV in wil de komende maanden gaan samenwerken met een van de grotere mondiale spelers in premium contentproductie. Welke dat zal worden, is nu nog niet bekend maar er zijn gesprekken gaande.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie