'Uitgevers zoeken naar juiste strategie voor nieuwe inkomsten'

Uitgevers zoeken naar de juiste crossmediale strategieën om nieuwe inkomsten aan te boren. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek 'De uitgever aan het woord' van KPMG.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het onderzoek werd deze week gepresenteerd op het Nationaal Uitgeverscongres. Het onderzoek is uitgevoerd door Thaesis. De kansen op succes liggen met name in het denken vanuit de consument en het vermogen om strategische keuzes te maken. Crossmedia, de integratie van verschillende mediakanalen, lijkt hierbij het belangrijkste uitgangspunt voor de uitgevers. Zij moeten verschillende media op een samenhangende wijze rond een merk met elkaar verbinden. Uitgevers die hierin slagen, versterken de relatie met de consument.

Uit het onderzoek blijkt dat uitgevers in toenemende mate te maken hebben met complexe en structurele veranderingen. De oorzaken van deze veranderingen liggen op drie gebieden: ontwikkelingen bij de mediaconsument, ontwikkelingen op het gebied van de technologie en ontwikkelingen als gevolg van regulering. De informatieconsumptie is in de afgelopen drastisch veranderd. De consument wil zijn informatie zelf samenstellen en daarbij alle beschikbare kanalen kunnen benutten. Deze transformatie gaat gepaard met snelle technologische ontwikkelingen.

Het internet heeft in de uitgeefwereld geleid tot versnippering en een lage toetredingsdrempel. Geografische grenzen zijn vervaagd en de snelheid in de mediawereld is flink verhoogd. Ook ontwikkelingen op het gebied van regulering dragen bij aan de trendbreuk in de uitgeefwereld. De invoering van de nieuwe Mediawet is daar een van. Als gevolg hiervan zijn de regels voor 'crossmedia ownership' aangepast.

Uitgevers zijn in veel opzichten hun horizon aan het verbreden. Zij zoeken actief naar fusies en samenwerkingsverbanden. Daarnaast verbreden zij hun productportfolio. Uitgevers ontwikkelen in het algemeen veel nieuwe, kansrijke producten, maar kunnen moeilijk afstand doen van bestaande producten, zelfs als die minder succesvol zijn, zo concluderen de onderzoekers.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie