Tv-reclamemarkt stijgt in 2018 met 3 procent, kijktijd daalt minder snel

Retail blijft de grootste adverterende branche op tv.

123RF

De tv-reclamemarkt is in 2018, na aftrek van bureaucommissie, uitgekomen op 821 miljoen euro en dat is een stijging van 3 procent in vergelijking met 2017. In dat jaar daalde de reclameomzet voor tv nog met 5,2 procent. Dat blijkt uit het TV Jaarrapport 2018 van tv-marketingorganisatie Screenforce.

De kijktijd is in 2018 gedaald met 2 procent, een daling die lager was dan de jaren ervoor. Wekelijks keken in 2018 14,2 miljoen Nederlanders van 6 jaar en ouder tv. De totale kijktijd komt uit op 173 minuten. Uitgesteld kijken steeg naar 17 minuten per dag, wat neerkomt op 9,8 procent van de totale kijktijd. Er wordt voornamelijk uitgesteld gekeken naar buitenlandse films, Nederlandse series, spel- en quizprogramma’s en talentshows. Sport en nieuws- en actualiteitenprogramma’s worden het meest live gekeken.

Groei online video

Zowel het eerste als het tweede halfjaar hebben een groei in bestedingen laten zien. De tv-spotmarkt laat na een daling in 2017 een forse stijging zien in 2018 van 3,9 procent. De tv-spotmarkt is hiermee uitgekomen op 728 miljoen euro. De tv-bestedingen voor non-spot zijn in 2018 met 3,3 procent gedaald naar 93 miljoen euro. Binnen zowel de spot- als de non-spotbestedingen liet online video een stevige groei zien ten opzichte van 2017. Het precieze cijfer is onbekend.

tv-bestedingen
Bron: Screenforce

Retail grootste branche

Sinds drie jaar is retail de grootste adverterende branche. Deze is de afgelopen jaren steeds groter gegroeid en is inmiddels goed voor 23 procent van alle tv-bestedingen. In 2018 registreerde Nielsen 453 nieuwe tv-adverteerders, met een bruto waarde van 197 miljoen euro. De grootste nieuwkomer in 2018 was Mitsubishi, daarna volgen DSF Banken en SodaStream. Het totaal aantal tv-adverteerders is met 2 procent licht gedaald ten opzichte van 2017. 

Luizenmoeder en Songfestival

De Luizenmoeder was het best bekeken tv-programma van 2018 met 4,8 miljoen kijkers op 4 februari. Met 6,5 miljoen kijkers is de finale van het Eurovisie Songfestival het programma met het grootste bereik. 

Definitie

Screenforce hanteert sinds vorig jaar nieuwe definities voor de tv-markt. Het scherm waarmee premium content wordt geconsumeerd, is ondergeschikt aan de plek en het moment van consumptie. Non-lineair heeft een steeds grotere plek in het kijkgedrag, zowel via het tv-toestel als online.

Ook worden de cijfers na aftrek van bureaucommissie gerapporteerd, omdat de partijen in Screenforce (Ster, RTL, Talpa Network, BrandDeli en ORN) in toenemende mate actief zijn in de online markt. Meer bestedingen worden via hun online platforms gerealiseerd en hier wordt bureaucommissie niet uitgekeerd. Daarnaast stopte Ster in 2018 met bureaucommissie. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie