Hoe maak je de slag van een traditionele krantenuitgeverij naar een media-marketingonderneming met ruim 100 medewerkers? Erhard Soeterbroek bouwde het bedrijf van zijn ouders uit tot een onderneming met 25 huis-aan-huiskranten en nieuwssites, goed voor een wekelijkse oplage van ongeveer 1 miljoen exemplaren en zo’n 4 miljoen pageviews per maand. ‘Wij zijn de lokale verbindende kracht tussen consumenten, bedrijven, overheden en kennisinstellingen in de regio’, zegt hij.
Telstar was een echt familiebedrijf. De vader en moeder van Erhard hadden in 1985 Studio Telstar opgezet. Dat werd later Uitgeverij Telstar. ‘Daarin zat één huis-aan-huistitel, Telstar. En ze boden grafische diensten aan.’ Samen met zijn broer ging Erhard naast zijn school in het bedrijf van hun ouders werken. ‘Een vertegenwoordiger was door z’n rug gegaan. Mijn vader zei: ga jij het maar doen. Ik was achttien. Ik heb jarenlang de advertentieverkoop voor de Telstar gedaan. Dat commerciële trok me wel.
Verkopen of groeien
2009 was een zwart jaar voor de familie. ‘We leefden toe naar het 25-jarig bestaan van het bedrijf. En mijn ouders waren 40 jaar getrouwd. Maar in dat jaar werd mijn moeder ernstig ziek. We hebben binnen een half jaar afscheid van haar moeten nemen. Mijn vader besloot daarna uit het bedrijf te stappen en met pensioen te gaan.’ De broer van Erhard wilde weer in de horeca gaan werken. De drukkerij werd verkocht aan de medewerkers, en Erhard ging door met de uitgeverij. ‘Ik zag dat het bedrijf eigenlijk te klein was om er in de toekomst nog een goed rendement uit te halen. Ik wilde óf verkopen óf groeien. Ik heb contact gezocht met Joep de Jong van Koninklijke Drukkerij Em. de Jong en dat aan hem voorgelegd. Hij zei: wij gaan een investering doen en jij gaat de uitgeverijen leiden. Daaruit is Telstar Mediagroep ontstaan.’
In de afgelopen jaren heeft Soeterbroek verschillende overnames gedaan. Telstar Mediagroep bestaat inmiddels uit tien nieuws- en mediabedrijven in Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant. ‘De redacties en commerciële afdelingen zijn allemaal lokaal gevestigd, maar de ICT, administratie, dtp, design en marketing vindt plaats in Pijnacker. We hebben dat zo geautomatiseerd dat je lean en mean een krant kunt maken. Daarnaast besteden verschillende uitgevers de opmaak en ICT aan ons uit. In totaal maken we op die manier 70 titels per week.’
Waakhond van de lokale politiek
Soeterbroek benadrukt het belang van lokale betrokkenheid en journalistieke integriteit. ‘Ik ben er trots op dat we wekelijks kwalitatief goede kranten kunnen brengen. We zijn de waakhond van de lokale politiek. Onze redacteuren zitten bij raadsvergaderingen en verdiepen zich in wat er in het politieke landschap gebeurt. We zijn niet bang om kritische vragen te stellen – anders ben je ook niet geloofwaardig.’
Op elke huis-aan-huiskrant zit één hoofdredacteur, vertelt Soeterbroek. Die werkt met een aantal freelancers. Wekelijks vullen zij een gegarandeerd aantal redactiepagina’s in de krant en zorgen ze voor actuele berichtgeving op de nieuwssites. ‘Onze visie is dat het online nieuws en het nieuws in de krant elkaar aanvullen en versterken. Zo kan bijvoorbeeld het nieuws over een brand snel online staan, zodat inwoners weten wat er speelt binnen hun gemeente. Vervolgens wordt de krant ingezet voor meer achtergronden, waarbij betrokkenen uitgebreider aan het woord worden gelaten.’
Huis-aan-huisuitgevers hebben veel binding met de gemeente, de lokale middenstand en het verenigingsleven, stelt Soeterbroek. ‘We steunen goede doelen, zijn sponsor van de lokale voetbalclub, betalen mee aan de plaatselijke Sinterklaasintocht. We geven echt iets terug aan de samenleving.’
One-stop-shop voor adverteerders
Soeterbroek is een van de initiatiefnemers van HYPR, het centrale saleshuis voor de huis-aan-huistitels in Nederland. ‘Alle huis-aan-huiskranten bij elkaar vormen een serieus massamedium. Met de 12 grootste lokale uitgevers in Nederland hebben we HYPR opgericht. Samen bieden we nationale dekking aan adverteerders.’
HYPR biedt nationale adverteerders in één keer toegang tot 562 huis-aan-huiskranten en 1.200 lokale nieuwssites. Bijna 11 miljoen Nederlanders lezen wel eens een huis-aan-huiskrant en de websites hebben samen 13 miljoen online views per maand. Uit onderzoek blijkt dat de advertenties in huis-aan-huistitels goed bekeken worden. Volgens de NOM-rapportage is 63 procent van de lezers gespitst op aanbiedingen en komt de helft in actie naar aanleiding van advertenties in lokale media.
Rondje Nederland en specifiek segmenteren
‘Met HYPR zijn we eenvoudig bereikbaar voor de landelijke adverteerder. Er wordt ook meegedacht over de beste manieren om lokaal onder de aandacht te komen’, zegt Soeterbroek. ‘HYPR biedt één loket waar adverteerders een rondje Nederland kunnen plannen of heel specifiek kunnen segmenteren, ook online. Zeker nu de third party cookies volledig uitgebannen worden, is het bij ons nog steeds heel makkelijk om zowel in print als online gericht te adverteren.’
Soeterbroek is recent binnen zijn eigen uitgeverij begonnen met de uitrol van nieuwsapps. Telstar Online, De Havenloods en de titels van Talvi Mediacentrum in Noordoost-Brabant en Noord-Limburg hebben al een app. ‘Meer dan 20 procent van de huishoudens in de regio heeft de Telstar-app al gedownload’, zegt hij. Een van de belangrijkste doelen is nu om ons digitale bereik verder te vergroten.’ Soeterbroek is er ook trots op dat alle huis-aan-huisuitgevers Nederlandse bedrijven zijn. ‘En we moeten zorgen dat dat zo blijft. Het is heel prettig dat de samenwerking tussen uitgevers onderling is verbeterd de afgelopen jaren. Je kunt het beter met elkaar doen dan in je eentje; daar is HYPR een mooi voorbeeld van.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!