Hyundai benut de lokale kracht van huis-aan-huiskranten

Hyundai gebruikt huis-aan-huiskranten als krachtig middel om klanten naar de lokale autodealer te sturen.

Jelle Holdinga (Hyundai): ‘Huis-aan-huiskranten worden goed gelezen en bevinden zich midden in onze kopersgroep.’

Hyundai is een wereldspeler onder de automerken; wereldwijd staat het Hyundai-concern op de derde plek als het gaat om autoverkopen. Ook in Nederland, het eerste exportland van het Koreaanse merk, is Hyundai een vaste waarde in de top 10 bestverkochte merken. Het merk staat bekend als innovatief met nieuwe mobiliteitsvormen en technologieën, vertelt Jelle Holdinga, Manager Marketing & Communication van Hyundai. ‘Dat sluit aan bij onze visie, Progress for Humanity. We willen dat mensen ontzorgd worden en dat ze plezier ervaren aan het rijden in onze auto’s.’

Lokaal nieuws blijft belangrijk

Met een nieuwe campagne, de Lucky You Dagen, zet Hyundai in op zowel nationale als lokale zichtbaarheid. ‘Elk jaar stellen we alle middelen weer ter discussie, als we de strategie en de plannen bespreken’, zegt Holdinga. ‘We kijken wat wel en niet werkt. Het is heel populair om te zeggen dat kranten uit zijn. Dat wordt al jaren beweerd. Bij de dagbladen gaan de oplagen wel naar beneden, maar de huis-aan-huiskranten doen het uitstekend. Regionaal en lokaal nieuws blijft belangrijk en mensen lezen daarvoor de huis-aan-huistitels.’

Hyundai schakelt daarom ook bij de nieuwe zomeractie weer huis-aan-huiskranten in via HYPR, het centrale saleshuis voor de huis-aan-huistitels in Nederland. Deze Lucky You Dagen worden daarnaast nationaal ondersteund op de radio, en lokaal wordt ook online ingezet. Specifiek aan deze campagne is dat een kalender aftelt naar eind juni, als de actie afloopt. Dat geeft extra urgentie mee aan de actie, vertelt Holdinga.

‘Onze strategie richt zich op een nationaal beleid waarin we breed campagne voeren’, legt Holdinga uit. ‘Een belangrijk onderdeel hiervan is het dealercommunicatieprogramma, waarvoor we substantieel budget vrijmaken. We ondersteunen de dealers om lokale campagnes te voeren en de binding met de klant te versterken.’ Hyundai kiest bewust voor een mix van digitale en traditionele media. ‘We voeren het hele jaar door campagne via digitale kanalen zoals Meta, SEA en digitale radio, maar we schakelen ook geregeld huis-aan-huiskranten in voor actiemarketingcampagnes of introductiecampagnes.’

Midden in de kopersgroep

Print blijft dus een waardevol medium voor Hyundai, naast online kanalen. ‘Digitale media zijn natuurlijk belangrijk, maar huis-aan-huiskranten worden nog steeds goed gelezen en bevinden zich midden in onze kopersgroep’, zegt Holdinga. ‘We richten ons op de vijftigplus-markt, die het geld heeft om nieuwe auto's te kopen. Dit is ook de doelgroep die nog geïnteresseerd is in het kopen van een auto. Dat in tegenstelling tot de jongere doelgroepen, die meer geneigd zijn tot abonnementsvormen en private lease.’

Hyundai past zijn aanpak aan op basis van de doelgroep en de beschikbare modellen. ‘Met sommige nieuwe modellen willen we vooral GenZ bereiken via platforms als TikTok’, vertelt Holdinga. ‘Maar voor onze huidige campagne focussen we op het verkopen van de bestaande voorraad. We richten ons op mensen die al een auto rijden, met extra inruilbonussen om snelle beslissingen te bevorderen.’

Een van de advertenties van Hyundia voor de Lucky You-campagne in de huis-aan-huiskranten.
Een van de advertenties van Hyundia voor de Lucky You-campagne in de huis-aan-huiskranten

Lokale karakter invullen

Met 66 dealervestigingen is Hyundai goed vertegenwoordigd in Nederland. ‘Onze dealers bestrijken het hele land’, vertelt Holdinga. Hyundai werkt samen met Havas Media om dealers te ondersteunen bij lokale campagnes. ‘Het is essentieel om het lokale karakter in te vullen, zodat mensen weten dat er een dealer in de buurt is’, legt Holdinga uit. ‘Dit is het verlengde van de customer journey, vooral de mid- en low-funnel. Hoe lager je in de funnel komt, hoe persoonlijker de communicatie wordt en hoe beter klanten de dealer weten te vinden.’

Hyundai biedt dealers de vrijheid om eigen campagnes te voeren, mits deze binnen het grid en de stijl van het merk passen. Hyundai ondersteunt dit met 50 procent van het mediabudget. ‘Dealers kunnen kant-en-klare advertenties bestellen via ons digitale systeem One Marketing. Daarin wordt alles geregeld, tot de facturering aan toe’, zegt Holdinga. ‘Dat werkt efficiënt en kostenbesparend.’ Voor de extra, lokale campagnes kiezen dealers vaak voor huis-aan-huiskranten, vertelt Holdinga. ‘De ene dealer doet dat twee tot drie keer per jaar, maar er zijn er ook die elke maand advertenties in huis-aan-huistitels inzetten.’

Merkbaar effect

Holdinga verwacht dat de Lucky You-campagne een merkbaar effect zal hebben op de merkbekendheid en verkoopresultaten. ‘We hebben contact met de dealers over hoe de actie verloopt en kijken naar uplift in de verkoop.’ De dealers zijn positief over dit soort gerichte campagnes, stelt hij: ‘Ze worden ontzorgd en ze kunnen zich focussen op de verkoop van auto’s en het bieden van service.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →