Sanoma groeit verder in winstgevendheid in het derde kwartaal. Het uitgeefconcern maakte vanochtend de cijfers bekend. Sanoma Media Netherlands groeide in Q3 in omzet naar 106 miljoen euro. Dat was in 2017 104 miljoen, gecorrigeerd voor verkoop SBS. CEO Susan Duinhoven ziet dat in Nederland de abonnementenverkoop stabiel is en er successen zijn bij kortingsapp Scoupy. ‘Die twee samen maken de lichte daling in advertentieomzet goed.’
Losse verkoop
Onderdeel Aldipress zou een mindere performance laten zien, met name door een mindere losse verkoop van tijdschriften, maar dat ontkent Duinhoven. ‘In het begin van het jaar was die losse verkoop minder, maar dat is in de zomermaanden juist aangetrokken. Door het aanhoudende mooie weer hebben consumenten vaker tijdschriften gekocht in de retail.’
NU.nl
Specifiek noemt Duinhoven nog NU.nl waar de omzet omhoog is gegaan, maar ook het aantal unieke bezoekers en de tijd die ze op de site spenderen zijn gegroeid. ‘Sanoma heeft extra moeite in NU.nl gestoken. We zien dat goede techniek en goede journalistiek hand in hand gaan.’ Wat vindt ze van de acquisitie van ANP door Talpa Network eerder dit jaar? ANP is een belangrijke nieuwsdienst voor NU.nl. ‘Er is een goede samenwerking tussen NU.nl en ANP. Maar NU.nl heeft in de loop der jaren natuurlijk ook een eigen journalistiek apparaat opgebouwd. Volgend jaar bestaat NU.nl 20 jaar.’
Kostenbeheersing
Voor Sanoma in zijn geheel was er wel een dalende omzet van 323 miljoen euro vorig jaar naar 310 miljoen nu (gecorrigeerd voor verkoop SBS). De winst steeg naar 53 miljoen euro. Dat was in dezelfde periode vorig jaar 49 miljoen, gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten.
De ‘blijvend goede kostenbeheersing’ is daarbij ook een belangrijk punt. Duinhoven: ‘Toen we vorig jaar SBS verkochten, hebben we de organisatie en backoffices vrij strak gereorganiseerd. Daar zie je nu de kostenbesparing van. Verder is er een uplift naar meer sales.’
Organisatie in Nederland
De organisatie staat goed in Nederland, ‘met een mooie mix aan mensen’, zegt Duinhoven. Na het vertrek van CEO Marc Duijndam beloofde ze afgelopen zomer de snelle benoeming van een nieuwe CEO. Dat wordt per januari volgend jaar Rob Kolkman.
Het vierde kwartaal ziet er eveneens goed uit voor Sanoma. ‘Twee weken geleden gaven we ook al aan dat de winstgevendheid van Sanoma Group in 2018 hoger uit zal komen dan verwacht. De huidige koers van focus op onze klanten, selectief investeren in het verder uitbouwen van onze merken en kostenbeheersing zetten we dan ook voort.’
Over eventuele acquisities kan Duinhoven nog niets zeggen, maar de organisatie is er inmiddels wel klaar voor. Daarover zegt ze: ‘We zijn concreet goed bezig om het in kaart te brengen, maar hebben er geen haast mee.’